Resepi Kerepek Pisang Rangup

Kat rumah tu kalau ada kudap-kudapan sambil tengok drama memang tak ingat nak buat kerja lain dah. Lagi-lagi kalau ada kerepek pisang. Makan sampai habis pun tak perasan. Kita selalu jumpa kerepek pisang kalau musim raya. Cuma bila musim tak raya tu agak jarang jumpa dan harga kerepek pisang pun dah mahal sekarang. Lagi-lagi pisang tanduk. Mahal ya amat! Satu plastik tu boleh cecah harga RM18. Itupun tak banyak mana. Tapi kalau dah teringin mesti beli juga kan.


Fiza suka kalau balik kampung, mak atau kakak Fiza bekalkan pisang muda. Balik rumah memang Fiza buat kerepek pisang je lah. Hari tu kebetulan rezeki Fiza pisang tanduk nangka yang mak abah tanam tepi rumah dah berbuah. Dapatlah Fiza rasa pisang kahwin (tanduk dan nangka) tu. Memang sedap gabungan dua jenis pisang ye. Tahu tahu je lah kerepek paling sedap kalau guna pisang tanduk ataupun nangka. Tapi bila kedua-dua pisang sedap bergabung. Lagilah sedap rasanya!

Pisang tanduk nangka ni rupanya macam pisang tanduk tapi tapi tak besar sangat. Sedang-sedang je saiz dia. Kalau sekali tengok memang akan cakap pisang tanduk. Tapi tak! Pisang kahwin rupanya. Mak mertua pula ada bagi tips nak bagi pisang tu lebih sedap. Haa, nak tahu tak? Silalah cuba resepi kerepek pisang rangup dari Fiza ni.


Langkah Pertama : Kupas pisang muda dan rendam dalam air yang telah dicampurkan garam.(* Ini tipsnya!)


Langkah kedua : Pastikan minyak betul-betul panas dan banyak. Kemudian sagat lah pisang tu dengan menggunakan penyagat pisang. Dalam gambar ni dah last-last nak siap baru Fiza snap. Malas nak tambah minyak masa ni. Kalau minyak banyak, lagi cepat masak dan boleh siap cepat sebab boleh goreng banyak sekaligus. Nak tahu dah masak garing rangup, kalau takde buih buih belon tepi pisang tu. Ataupun tengok warna pisnag tu. Agak agak dah macam warna kuning keemasan tu angkat terus. Jangan sampai garing warna perang pula. Tu dah hangus tu.


Langkah 3 : Masa angkat kerepek dari kuali tu, letakkan kerepek pisang tu dalam penapis dan alas kertas untuk tapis minyak. Biarkan sejuk, kemudian baru lah masuk dalam bekas. Kalau kau orang angkat dan terus masukkan dalam bekas, lepas tu tutup pula jadi tak rangup lah kerepek tu sebab masih panas. Nanti dalam bekas tu ber wap dan kerepek pun tak rangup. Ada faham? So sejukkan dulu kerepek baru masuk bekas. Tapi jangan lama sangat terdedah nanti hilang kerangupan juga sebab masuk angin. 


Siaplah sudah kerepek pisang. Then ada satu benda lagi yang Fiza belajar. Kalau buat kerepek pisang, lebih baik sagat tu vertical, maksudnya pendek-pendek. Daripada sagat secara memanjang horizontal sebab yang panjang-panjang tu tak berapa nak sedap. Lain rasanya. Tak percaya? Silalah cuba buat sagat menegak dan melintang. Mesti kau orang akan rasa yang berbeza. 

with love,
Sihatimerahjambu

Comments

  1. Thanks for sharing sis. InsyaAllah mana tahu nanti ada stok pisang. Boleh buat hee :)

    ReplyDelete
  2. rajin!!!!
    kepek ni kalau sebalang makan depan tv, tak sedar, kosong sebalang tu.
    sgt jimat kalau buat sendiri.

    ReplyDelete
  3. Rajinnya. First time dengar pusang tanduk nangka. Atau pernah jumpa tapi tak tahu nama.. Hehe...

    ReplyDelete

Post a Comment

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.