Perbezaan Pendapatan Nuffnang, Innity dan Google Adsense

Mula-mula terjebak dalam dunia blogging, lansung tak fikir tentang nak jana pendapatan melalui blog. Orang kata menulis blog sekadar suka-suka dan mengisi masa yang ada je. Tapi sejak blogger di katakan mampu menjana pendapatan yang banyak, ramai yang mula berjinak-jinak menjadi seorang blogger dan blogger baru muncul dengan terlajak ramai sehinggakan ramai blogger lama mula menyepi. Mungkin? 

Ada yang kata tulis blog merugikan masa. Siapa kata? Sebenarnya tak rugi pun menulis blog ni sebab selain berkongsi ilmu yang ada untuk pembaca sambil-sambil tu boleh dapat pendapatan. Rugi ke untung macam tu? Mestilah untung kan! Jadi, ada banyak cara untuk jana pendapatan melalui blog masing-masing.

Salah satu cara untuk buat duit dengan blog adalah dengan meletakkan iklan yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat pengiklan yang ada. Lagi banyak kujuan pengunjung ke blog kau orang, lagi banyak lah syarikat pengiklanan akan bayar pada kau orang.

Perbezaan Pendapatan Nuffnang, Innity dan Google Adsense


NUFFNANG

Blogger mana yang tak kenal Nuffnang! Semua blogger mesti kenal sebab nuffnang adalah medium pengiklanan yang paling popular digunakan oleh blogger yang baru kenal dengan blogging. Ini kerana syarat untuk daftar akaun Nuffnang adalah percuma dan terbuka pada semua blogger tanpa syarat yang sukar. Jadi, semua blogger boleh letakkan iklan di blog setelah mendaftar akaun Nuffnang. 
Perbezaan Pendapatan Nuffnang, Innity dan Google Adsense


Pendapatan akan terhasil daripada Nuffnang berdasarkan CPUV ( Cost-Per-Unique-Visit) Campaigns dan CPC ( Cost-Per-Click) Campaigns. Pendapatan CPC biasanya dalam RM0.25 per klik. Lagi ramai pengunjung datang ke blog dan banyak klik iklan, lebih banyaklah nilai pendapatan daripada CPC. Kalau nak dapat pendapatan CPUV tinggi, bergantung pada selama mana kempen iklan tersebut berlansung. Semuanya bergantung kepada jumlah pengunjung yang datang ke blog setiap hari. 



Nak pendapatan lebih banyak? Kena pastikan pengunjung ramai datang ke blog kau orang. Sebab itu ramai blogger mementingkan jumlah trafik blog yang bagus untuk menggandakan pendapatan mereka. Pendapatan yang di bayar adalah dalam nilai MYR dan jumlah untuk cash out perlulah RM50+ RM1 untuk charge tambahan. Cheque akan di hantar dalam tempoh 1 bulan lebih kepada blogger dan di nasihatkan cashout pada hujung bulan kalau tak nak tunggu cheque dalam tempoh yang lama.

Selama dengan pengiklanan Nuffnang ni, Fiza berjaya menggumpul pendapatan hamper 3ribu dan berjaya cashout setiap bulan. Tapi setelah Fiza perasan pendapatan Nuffnang makin mengecil dan susah nak naik setiap hari, Fiza cuba mohon innity pula. Ye lah, letak iklan Nuffnang nak kumpul RM10 pun dah susah. Haruslah cari pengganti yang baru. Betul tak?

INNITY

Kemudian, Fiza cuba-cuba mohon innity yang di katakan memberikan pendapatan yang bagus juga kepada blogger. Permohonan innity tak semudah daftar Nuffnang. Kalau berminat untuk memohon innity perlukan pageviews sebanyak 200,000 dan jumlah unique visitor mestilah 40,000 setiap bulan. Ada juga syarat-syarat lain yang perlu di patuhi untuk lulus innity. 

Perbezaan Pendapatan Nuffnang, Innity dan Google Adsense

Apa yang untungnya dapat innity adalah bayaran yang mahal untuk setiap klik dan view. Yang tidak menguntungkan pula, ada masanya innity tidak akan mengeluarkan iklan. Innity juga di bayar dengan nilai MYR.

Pada mulanya agak teruja letak iklan innity dalam blog. Isi iklan pun unik dan tak sama dengan iklang Nuffnang sebelum ni. Iklan lebih menarik dan boleh di paparkan dengan pelbagai cara seperti pop-up, full screen dan sebagainya. Masa mula-mula letak agak terasa jumlah pendapatan banyak meningkat hari ke hari berbeza dengan Nuffnang. Dapat lah juga cashout lebih kurang 2 kali. Cash out limit pula perlukan sebagai RM100 dan perlukan RM1 extra untuk charge tambahan. Tidak memerlukan cheque tapi akan terus di masukkan ke dalam akaun bank. Tempoh pembayaran lebih kurang 2 bulan.

Ingatkan hari semakin hari pendapatan makin kencang. Rupanya tak! Lama-lama dia jadi macam nuffnang juga. Hari berganti hari jumlah peningkatan dia hanya nilai sen-sen je tak macam masa letak dulu boleh dapat beringgit-ringgit sehari. Kecewa!

ADSENSE

Fiza cuba pula adsense yang memang tahap susah nak lulus ni. Pendapatan dia memang lumayan dan berebut-rebut blogger cuba nak dapatkannya!. Nilai yang dibayar dalam USD memang lumayan beb! Baca 10 tips lulus permohonan google adsense yang pernah Fiza kongsikan sebelum ni atau boleh dapatkan panduan lengkap google adsense. 

Perbezaan Pendapatan Nuffnang, Innity dan Google Adsense

Fiza telah cuba berbelas-belas kali dalam masa 2 tahun mohon google adsense baru dapat akaun google adsense sepenuhnya. Gigih tak gigih usaha Fiza tu! Bila dah dapat, syukur Alhamdulillah. Pendapatan seharian sangat menguntungkan! Sehari boleh dapat berbelas ringgit! Kalau trafik blog lebat, mungkin boleh dapat puluhan atau ratusan ringgit setiap hari. 

Untuk cashout limit google adsense adalah sebanyak 100USD. Sebelum tu, perlu mendapatkan 10 USD terlebih dahulu untuk mendapatkan kod verification yang akan di hantar ke rumah untuk tujuaan pengesahan alamat. Tempoh masa penghantaran surat berserta pin kod adalah selama 2-4 minggu. Almaklumlah surat daripada oversea. Selepas masukkan pin kod nanti, perlu capai 100 USD untuk cash out.

Pendapatan akan dibayar melalui cheque atau transfer online. Kau orang boleh pilih salah satu mana yang lebih memudahkan. Katanya kalau dibayar guna cheque akan di kenakan charge tambahan dan tempoh masa agak lama. Kalau transfer online, tiada charge malah tempohnya lebih singkat. Of courselah Fiza akan pilih bank transfer je.

Buat masa ni Fiza masih menunggu pin kod daripada google adsense. Syukur dalam masa 5 hari berjaya mengumpul 10 USD tu dan perlu kumpulkan 100 USD untuk cash out. Bayangkan 100 USD berapa banyak kalau convert kepada MYR? 4 kali ganda jumlahnya kan. Tak sabar pulak! Lepas tu baru boleh cerita kisah google adsense seterusnya.


Alang-alang dah berblog tu, rugilah kalau tak cuba letak iklan kan. Untung-untung boleh tambah duit poket. Betul tak? 

12 comments:

  1. Nuffnang semakin kurang menampilkan iklannya...innity adus PC tidak layak....GA setelah banyak kali mohon alhamdulillah diluluskan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah..kecewa dengan Nuffnang. Alhamdulillah lulus GA, lepas ni boleh cuba innity pulak kan :)

      Delete
  2. tq info bermanfaat ni.. tula biasa setia dgn nuffnang je..xberani pasang iklan lain..xtahu pro n kontra kan.tq taw.

    ReplyDelete
  3. nuffnang masih setia lgi, nak try google adsense, mcm susah byk je proses dia..

    ReplyDelete
  4. bagus info nih.. kite masih lg mem-blog utk suka2..follower pun x ramai sbb x pernah inform sgt kat kwn2..mana yg tanye jer..ekekek

    ReplyDelete
    Replies
    1. followers tak ramai takpe. Yang penting suka menulis. Salah satu cara terbaik untuk berkongsi info :)

      Delete
  5. Salam... boleh ke kita letak iklan nuffnang sekali dengan iklan google adsense... saya ni try and error... akhirnya diperakukan oleh googgle adsense dan dah dapat hasilnya... tapi di nuffnang belum pernah terima pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum
      boleh je letak kedua duanya. di nuffnang kena klik button cashout dan tunggu tempoh bayaran.

      Delete
  6. Saya dah cuba daftar GA tapi gagal, dia cakap "You already have an AdSense account" pada hakikatnya saya tak pernah ada pun akaun GA sebelum ni.... lepas tu saya dah blur tak tahu nak buat apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkemungkinan email tersebut ada orang lain guna tersama nama kot. Boleh cuba guna email lain.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.