Keropok Lekor Rebus Kurang Umphh

Sunday, April 16, 2017

Beberapa jam lepas lunch mesti rasa macam dah lapar semula. Betul tak? Cepat sangat lapar. Lagi-lagi kalau dalam fasa diet sebab menu tengahari tak ambil karbohidrat yang banyak. Biasa ambil seggengam nasi atau lebih sikit. Dan waktu makan tengahari antara pukul 12:00 tengahari sampai pukul 2:00 petang. Bila dah lapar cepat, memang menantikan untuk minum petang pula pukul 4:00 petang.

Terfikir untuk menu minum petang ni nak buat apa. Kebetulan ada stok keropok lekor husband beli dengan kawan dia. Kalau sebut keropok lekor je terus terbayang keropok lekor goreng yang rangup tu. Memang syok. Tapi apakan daya bila berdiet kena kurangkan pengambilan menu yang bergoreng. Disebabkan itu, terpaksalah Fiza rebus je keropok lekor itu.


Sebelum tu, Fiza ada juga tanya pada rakan-rakan facebook. Sedap ke keropok lekor rebus ni. Ada yang kata sedap. Jadi, Fiza pun cubalah rebus juga. Selain rebus, boleh juga gunakan cara masak yang lain. Boleh bakar, boleh guna microwave ataupun kalau ada air fryer gunakan air fryer je lebih mudah. Lagi sedap! Disebabkan takde air fryer, jadi Fiza ambil keputusan guna kaedah merebus je.

Macam biasa potong nipis-nipis. Masak air, masukkan keropok lekor yang telah dipotong dan tunggu masak je. Bila merebus ni, kerja memasak pun jadi lebih mudah. Lebih jimat tak perlu menggunakan minyak dan menu lebih sihat untuk dimakan.

Rasa keropok lekor rebus tetap rasa sedap tapi itulah kurang umphh. Maksudnya yang bergoreng tu dah tentulah lagi sedap. Tapi takpe lah, janji boleh rasa kesedapan original keropok lekor terengganu yang sedap. Lagipun sekarang dah biasa macam menu-menu rebus ni. Kalau dah biasa, tak jadi masalah dah. Cuma awal-awal agak jemu. Orang kata tak kenal maka tak cinta. Sekarang dah jatuh cinta dengan menu rebus sebab lebih sihat, lebih cepat masak dan lebih mudah nak sediakan.

Fiza pernah cuba lepas rebus masukkan dalam microwave tapi tak boleh terlalu lama dalam microwave sebab nanti keropok lekor jadi keras. Jadi, macam tak sesuai je untuk gunakan microwave.

With Love,
image

7 comments

  1. Keropok lekor rebus pun sedap.. Tapi atas org minat dgn tak minat la.. hehe.. Sabo yek fiza.. Fiza boleh punye.. Chayok2..

    ReplyDelete
  2. Teruskan usaha semoga berjaya....

    ReplyDelete
  3. nak komen lagi..hehehe...paling best kopok lekor yang baru dimasak..makan gitu je..sedap tau

    ReplyDelete
  4. ju xperna cuba kaedah lain utk masak lekor ni selain goreng. rasa nya nak cuba lepas ni =)

    ReplyDelete

LATEST PHOTOS ON INSTAGRAM

All rights reserved Blog Sihatimerahjambu