Young Living | Essential Oil Lavender Kurangkan Stress Dan Bagus Untuk Kulit

Sebut je bunga lavender terus terbayang aroma lavender yang menenangkan tu. Lavender memang sinonim dengan ketenangan. Selain tu lavender sangat popular digunakan dalam bidang kecantikan dan kesihatan. Disebabkan itu lah Essential Oil Lavender Young Living antara Essential oil yang wajib ada untuk kegunaan seharian. Bila dah terjebak dengan minyak ni, barulah Fiza faham kenapa perlu sangat ada essential oil lavender ni.


Aroma lavender tu sangat membantu dalam merawat masalah insomnia serta mengurangkan perasaan gelisah dan menenangkan diri. Mulanya macam beli untuk mewangikan rumah ala-ala macam di spa boleh rehat dan bertenang je. Rupanya banyak betul kegunaan Essential Oil Lavender ni. Selain dapat release stress, haruman aroma lavender tu dapat memberikan mood yang segar dan udara lebih bersih. Selepas terjebak dengan segala minyak Young Living terasa hidup berubah lebih kepada positive vibes macam tu.

Tak rugilah melabur beli Premium Starter Kit (PSK) beberapa bulan lepas. Ye, tahu harganya agak mahal dan memang kena menabung lah kalau nak beli. Tapi sebenarnya kalau beli satu set PSK tu lagi jimat sebenarnya sebab kalau beli satu-satu essential oil boleh cecah ribuan ringgit tau! Berkira-kira juga sebenarnya masa nak beli tu. Fikir punya fikir, why not kita melabur sikit untuk kegunaan harian kita memandangkan semua essential oil ni serbaguna rupanya. Tapi kalau beli set memang lebih berbaloi boleh dapat semua ni

PREMIUM STARTER KIT
  • Free Membership. Automatik akan jadi ahli dengan pembelian PSK ni
  • 1 x Air Diffuser. Boleh pilih samada nak dewdrop atau Desert Mist. Fiza pilih Desert Mist sebab lebih menarik dan ada 11 warna lampu.
  • 12 x 5ml Essential Oils
  • 10 x Essential Oils Sample bottles
  • 1 x Aroma Glide
  • 2 x 60ml NingXia Red Sachets
  • 1 x Product Guide

Ye lah, dulu fikir minyak je pun. Apa yang semua minyak ni boleh pun. Okay, nak tahu segala fungsi minyak ni nanti Fiza kongsikan satu persatu okay. Kita cerita essential oil lavender dulu lah ye. Kalau rasa set premium tu agak costly, kau orang boleh cuba Basic Set Kit yang ada air diffuser dan percuma 2 essential oil 5m (lavender dan lemon).



Secara ringkasnya kegunaan essential oil lavender ni untuk :
  • ketenangan
  • mudah untuk tidur 
  • gigitan serangga
  • kulit sunburn
  • luka
  • jerawat
  • kulit kering
  • parut
  • ruam
  • turunkan suhu badan demam


Cara nak apply essential oil lavender ni ada pelbagai cara mengikut keperluan dan kesesuaian masing-masing. Kalau nak tahu, pati Essential oil Young Living ni 100% pati minyak sebab tu dia pekat dan memang tidak mengandungi bahan campuran lain. Memang pure pati. No wonder lah harga dia pun agak mahal.

1. Topical (Sapu)
Untuk topical use pula ada dua cara samada dilute dengan carrier oil ataupun sapu terus(neat) pada kulit. 

  • DILUTE
Untuk kegunaan baby, pastikan dilute terlebih dahulu dengan carrier oil sebelum sapu pada kulit takut kulit baby tak tahan panas. Carrier oil ni boleh gunakan organic oil seperti vege oil, coconut oil, olive oil, grapeseed oil. Selain melindungi kulit, carrier oil ni bantu penyerapan Essential ol lebih banyak ke dalam kulit, memudahkan sapuan rata dan juga menjimatkan penggunaan essential oil.

Iyelah kan, dengan 1-2 titis essential oil dilute dengan carrier oil dapat sapu lebih banyak lagi kawasan lain berbanding hanya guna essential oil semata-mata. Boleh buat blend essential oil lavender + carrier oil letak dalam botol roll-on untuk memudahkan penggunaan di mana sahaja. Essential oil ni jenis mudah meresap kedalam kulit terutamanya bahagian nadi pergelangan tangan dan belakang telinga.
CAUTION : Jangan campurkan essential oil dengan minyak lain seperti minyak urut atau minyak angin yang lain. Dilarang sama sekali!
  • NEAT/UNDILUTED
Boleh je sapu direct pada kulit kalau tak ada carrier ataupun selesa sapu terus. Biasanya kaedah neat ni boleh sapu pada bawah tapak kaki dekat Vita-flex points. Letak 1-2 titis pada tapak tangan, activate minyak dengan cara gosok ikut atau lawan arah jam kemudian sapu dan urut.

Untuk kaedah sapuan dua-dua ni sesuai lah kalau untuk merawat luka kecil, kena gigit serangga ke, boleh membantu mengurangkan kesan tu. Macam kawan Fiza, dia beli Essential oil ni untuk rawat kulit baby dia. Memang berkesan katanya.

2. Inhale
Untuk inhale ni kaedah dia sama je, titiskan pada tapak tangan dan activate kemudian tekup kedua tapak tangan pada hidung dan sedut dalam-dalam bau essential oils tu. 

3. Diffuse
Biasanya diffuser akan dapat bila kau orang beli one set basic starter kit ataupun premium starter kit. Essential oil akan dicampurkan dalam bekas air diffuser kemudian akan menghasilkan wap air sebagai aromatheraphy. Wap air tu juga boleh melembapkan udara juga selain mendapatkan manfaat daripada essential oil tu sendiri.

Diffuser ni berbeza dengan air humidifier tu ye. Diffuser ni ada plate pemanas dalam dia tapi air humidifier tak ada sebab humidifier fungsi dia untuk melembapkan udara sahaja. Diffuser juga selamat digunakan sebab dia akan automatik off bila air kering. Paling penting jangan pandai-pandai letak perfume atau minyak essential oil yang lain dalam diffuser tu selain essential oil young living. Sebab kalau rosak disebabkan hal macam tu young living memang tak tanggung okay.


Happy okay bila kawan-kawan share feedback positif lepas guna essential oil lavender ni. Siapa yang tak happy bila dapat selesaikan masalah. Confirm happy! So kalau kau orang nak cuba essential oil lavender ni, nak beli diffuser ke boleh contact Fiza. Boleh email, boleh whatsapp, ikut mana yang senang lah. Atau yang betul-betul serius nak tambah pendapatan dengan Young Living, boleh contact Fiza juga.

http://www.wasap.my/+60129072776
Young Living Trusted Distributor N9
YL ID : 19148280

10 comments:

  1. best EO ni..
    sy beli seketul yg lemon je..
    utk mandikan ank kalo dia selsema @ demam..
    mmg berkesan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bestkan? bau best dan kegunaan dia pun berkesan.

      Delete
  2. Teringin juga nak cuba.. Nak ada semua bauan..hehe.. Boleh tukar-tukar aroma.

    ReplyDelete
  3. Jemput join segmen sy ya
    https://ciknurul23.blogspot.com/2019/09/segmen-bloglist-sii-nurul.html?m=1

    ReplyDelete
  4. bau-bauan yang harum memang sesuai dijadikan terapi

    ReplyDelete
  5. peminat lavender mcm ain ni mesti kena cuba

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.