Mini Aquarium Dan Jenis-jenis Ikan Yang Mudah Nak Bela

Selamat pagi! Salam jumaat. Alhamdulillah, sakit mata getting better. Kurang merah dan kurang rasa sakitnya. Dalam seminggu ni harap-harap bolehlah kembali baik sepenuhnya. Dalam masa sakit tak boleh tengok cahaya yang banyak, lagi-lagi screen handphone dan desktop tu kita perlukan terapi mata juga kan. Letih juga nak tidur dan pejam mata je. So saja beli ikan untuk mini aquarium letak kat workspace. Kononnya macam terapi untuk mata lah.

Niat di hati nak beli ikan comel je untuk mini aquarium. Tak tahu jenis-jenis ikan yang mudah nak bela dan macamana nak bela. Kalau boleh taknak ikan yang jenis melompat sebab nak letak dalam balang kaca je. Sebab bela ikan puyu dulu senang bela cuma mati sebab dia melompat keluar balang sampai kamiorang tak perasan tak ada dalam balang tu. Owner kedai tu cakap kalau nak bela ikan tanpa guna oksigen dan tak melompat, pilih ikan guppy lah.

So, Fiza pun pilihlah ikan guppy 2 ekor, seekor RM2.  Tak pastilah jantan betina, Fiza pilih yang colour ekor dia macam menyerlah baru berseri cantik dalam balang kaca tu. Kemudian Fiza pilih swordtail fish, ekor dia macam sword tu dan ikan ni berwarna macam ikan emas. Kalau duduk bawah cahaya memang menyerlah sangat tau ikan ni. Ikan ketiga Fiza beli black neon tetra. Ikan ni sangat comel dan kecil Nak kenal ikan ni ada garisan hitam tengah-tengah badan dia.


Lepas beli tu Fiza masukkan semuanya dalam satu balang kaca dengan air-air dari aquarium kedai tu. Tak campur dengan air lain pun. Malam tu Fiza bagi makan sikit lah. Hiasan dalam mini aquarium tu cuma batu dengan golden pothos. Esoknya ikan guppy, black neon tetra dengan sekor swordtail fish mati. Yang tinggal seekor je swordtail fish tu. Kenapa entah!

Tak boleh satukan ke semua ikan ni? Atau memang kena guna oksigen baru mereka hidup sihat dan bahagia macam tu? Apeni??? Baru nak mood good-good terapi mata terus jadi mood down sebab ikan mati. Kau orang pernah bela ikan comel macam ni tak? Ada tips atau boleh share jenis-jenis ikan yang mudah nak bela tanpa oksigen? Please suggest. Ada rezeki nak cari anak ikan baru untuk mini aquarium. Terima kasih

10 comments:

  1. Tak sure la. Tapi dulu kat rumah pun bela ikan guppy. mmg guna oksigen, kes sis ni tak sure la knpa/ boleh jdi jugak sbb tak pasang oksigen

    ReplyDelete
  2. dah pernah bela ikan comel2 nie... bertahan berapa bulan jer. Rasanya nak mula semula boleh jadikan terapi ketika stress :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah masalahnya kan. tak boleh lama hidup sbb kadang tak tahu nak jaga dia macamana.tapi untuk terapi tu memang ye

      Delete
  3. cantiknya... tak berani nk bela ikan, sebab selalunya berakhir dengan kematian lepas 2 minggu hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka bela tapi itulah sedih bila ikan ikan tu cepat mati.

      Delete
  4. comel je ikan tu.. dulu ade jugak saya beli ikan, tp tak pandai la ikan sakit lepas tu mati tak tahu la kenape...

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.