11 Tips Memilih Pasangan terbaik

Wednesday, July 28, 2010

Setiap orang mengimpikan jodoh terbaik dan pasangan terbaik. Menyesal memilih pasangan hidup adalah perkara yang semua orang kalau boleh nak dielakkan. Tapi siapalah kita untuk melawan takdir kalau dah jumpa jodoh. Jodoh sudah ditentukan oleh Allah.

Kalau belum jumpa jodoh tu. Sabar. Allah akan berikan jodoh yang terbaik untuk kita tepat pada masanya. Kesalah dalam mencari jodoh ni selalunya berpunca dari sikap terburu-buru dan terdesak.

Umur dah lanjut, kawan-kawan semua dah kahwin..itu puncanya buat orang terdesak nak kahwin tanpa memilih. Lepas tu nak menyesal memilih pasangan hidup tak berguna dah!

11 Tips Memilih Pasangan terbaik

11 Tips Memilih Pasangan terbaik

1. Beriman

Untuk menjadi pasangan yang lebih 
baik, kunci pertama adalah menguatkan iman anda sendiri. Dengan adanya pasangan yang beriman, maka pasti hubungan cinta antara kedua pasangan akan mencapai titik yang maksimum. 

2. Jangan 'minder' dan selalu mengenang masa lalu

Janganlah bersikap minder terhadap pasangan anda. Bila anda pernah membuat suatu kesalahan dimasa lalu, jangan selalu dikenang atau diingat. 

Berfikirlah positif. Bila anda minder, sama saja anda mengatakan bahwa anda tidak sepadan untuk pasangan anda. 

Bila anda tidak percaya diri, bahwa anda adalah pasangan yang sepadan untuk dia, maka anda akan benar2 menjadi pasangan yang tidak sepadan. 

3. Romantis

Ketika suatu hubungan cinta mulai mengalami keretakan, tanda pertama yang terlihat adalah mulai berpudarnya romantisme antara pasangan. 

Umumnya pasangan yang akan retak melupakan bagaimana senangnya ketika pertama kali mereka menjalin hungan tersebut. 

Suatu hubungan cinta adalah sesuatu yang harus terus menerus dibina dan bersikap romantis dalam membina hubungan tersebut adalah mutlak. 

4. Jangan membuat sesuatu hanya kerana ingin membahagiakan pasangan anda

Berapa kalikah anda pernah mengerjakan sesuatu untuk pasangan anda yang sebenarnya tidak ingin anda lakukan, tapi tetap anda lakukan kerana ingin membuat pasangan anda bahagia. 

Bagaimana perasaan anda ketika mengerjakan hal tersebut? Setiap kali anda membuat kompromi atas sikap anda tersebut, anda memperlebar jurang hubungan cinta anda. 

Sebaiknya anda secara jujur mengatakan pada pasangan anda bahawa anda kurang senang mengerjakan hal tersebut, dan mencari alternatif lain untuk mengatasinya bersama. 

5. Jangan paksa pasangan anda untuk melakukan hal-hal yang dia kurang senangi. 

Ini adalah kebalikan dari tip diatas. Kalau anda tahu pasangan anda kurang senang melakukan sesuatu hal, mengapa dipaksakan. 

6. Jangan merendah-rendahkan pasangan anda

Tidak ada manusia yang sempurna didunia ini. Masing2 mempunyai daya fikir, kerja dan daya tahan tersendiri. 

Bila anda selalu merendahkan pasangan anda dengan menyalahkan apa saja yang dia salah lakukan, bagaimana anda akan berharap dia akan berbuat benar? 

7. Jangan memberi janji yang anda tidak bisa penuhi

Kepercayaan adalah hal penting pada suatu hubungan cinta. Kepercayaan harus dibina dan dikembangkan. 

Bila anda tidak memenuhi janji anda pada pasangan anda, bagaimana pasangan anda akan percaya pada anda pada masa yang akan datang? 

8. Usahakan untuk selalu berada disisinya

Pasangan anda merupakan teman anda untuk seumur hidup. Usahakan untuk berada disisinya baik dalam suka maupun duka. 

9. Komunikasi

Dunia berubah dari hari ke hari. Bila anda tidak terus menerus berkomunikasi dengan pasangan anda, anda akan terkejut apabila pada suatu hari anda baru menyadari bahwa jurang perbezaan antara anda berdua telah semakin lebar. 

10.Jangan berlaku kasar dan semena-mena terhadap pasangan anda

Cukup jelas...Hormatilah pasangan anda sebagaimana anda menghormati manusia lainnya. Jangan sampai anda lebih menghormati teman anda daripada menghormati pasangan anda. 

11. Jujurlah selalu

Biasanya suatu hubungan cinta tidak akan berlangsung lama apabila dibangun dan didasari atas kebohongan. 

Walaupun pasangan anda tidak pernah mengetahui kebohongan yan tersimpan, tetapi fakta bahwa anda mengetahui kebohongan itu, akan mempengaruhi perasaan anda maupun pasangan anda. 

Dengan itu, hubungan cinta tak akan mencapai titik yang maksimum.

Itulah dia 11 Tips Memilih Pasangan terbaik sebagai perkongsian untuk memilih pasangan yang terbaik. Semoga jumpa jodoh yang membahagiakan. Aaminn...

8 comments

  1. semua adalah benar......semoga kita semua bahagia...amin

    ReplyDelete
  2. ye, itulah yg terbaik, dan dlm hubugn, hubungan dgn ALLAH kena jaga, ..sy sedar itu,
    wlau sy x la alim sgt, hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, betul sangat tu. Semoga mendapat jodoh yang terbaik. Aaminn

      Delete
  3. Salam, Uyul terasa macam nak bom entry lama kak fizah nih, mood tengah rajinnn hehehee.

    JOM KE BLOG UYUL >> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..wah boom sampai ke entry lama tu. Thank Uyul :)

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.