Batik Garutan Pujaan Hati Dinda

Thursday, October 03, 2019

Assalamualaikum/Salam Sejahtera
Sebut je batik terus terbayang kain batik yang mak-mak kita pakai kat kampung tu. Batik ni sangat sinonim dengan masyarakat budaya Melayu sejak zaman kuno lagi. Dan dari sejarahnya, setahu Fiza warisan batik ni berasal dari Indonesia. Batik ni ada bermacam bentuk motif yang menggambarkan kehidupan sosial budaya, adat istiadat dan bermacam lagilah sejarah batik ni. Batik paling terkini yang Fiza suka adalah Batik Garutan atau disebut juga batik garut sebab dibuat di Kota Garut.

BATIK GARUT LEBIH POPULAR DAN URBAN

Bentuk motif batik garut ni lebih kepada geometrik dan lebih nampak moden untuk disesuaikan dengan fesyen terkini yang lebih urban. Dari pembacaan Fiza, batik garutan ni dah lama sebenarnya sejak tahun 1910 cuma baru sekarang lebih dikenali ramai peminat batik. Kalau perasan, batik garutan ni dah semakin popular di Malaysia terutamanya bila musim raya. Fesyen batik memang tengah trend sekarang ni. Salah satunya adalah batik garutan ni.


BATIK GARUTAN MURAH 

Kalau pasaran dalam Malaysia ni, batik garutan nampak macam mahal harganya. Rata-rata penjual pun ambil stok dari Indonesia. Nak cari yang murah kena beli sendiri dekat Indonesia lah kot. Selain murah, ada banyak jenis motif batik garutan. Bila google tu memang rambang mata dibuatnya. Kalau ada duit banyak memang Fiza beli mana suka.

Kebanyakkannya batik garutan ni jenis tekap lebih murah. Kalau jenis lukis tu memang mahal sikitlah harga sebab handmade. Jenis tekap cop ni murahlah sikit untuk golongan marhaen mampu pakai lagi. Fiza beli baju motif batik garutan kat dalam gambar tu pun penjual ambil stok dari Indonesia. Kena pre order tunggu lama barulah dapat. Nak batik garutan punya pasal terpaksalah sanggup menunggu batik garutan pujaan hati dinda ni. Entah kenapa minat betul tengok corak motif batik garutan ni.

Mana nak beli batik garutan yang murah-murah ye? Buat baju satu set atau kain/baju memang cantik sangat nampak urban. Tak adalah nampak kuno sangat dengan batik yang biasa kita nampak tu. Batik garut ni juga mengingatkan Fiza dengan pattern Nordic geometric. Tapi Nordic geometric ni lebih sesuai untuk dekorasi rumah bertemakan scandinavian. So siapa tahu nak beli batik garutan murah kat mana?, boleh komen kat bawah ni okay. Terima kasih.

With Love, Sihatimerahjambu

10 comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun, soalan yang jawapannya terang lagi bersuluh ada dalam entri, atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.