Sambal Ikan Bilis Goreng Petai salah satu menu hidangan lauk kampung yang sedap menambah selera makan. Kalau orang kampung, ada lauk sambal ikan bilis goreng petai ni takde lauk lain pun takpe! Kalau orang bandar mungkin tak biasa atau yang dah terjebak mesti dapat rasa kesedapan lauk sambal ikan bilis goreng bersama petai ni. Kalau takde petai pun masih sedap makan sambal pedas-pedas.

Kalau kau orang sejenis yang tak suka pedas, of courselah tak suka dengan lauk macam ni. Betul tak? Entah-entah pandang pun tak! Sejenis yang suka sambal, kalau nampak lauk ni terus rasa selera nak makan. Makan pun boleh bertambah nasi tau! Betul tak peminat sambal sekalian? Jenis Fiza kalau nak cepat masak, masak je sambal ikan bilis goreng. Kebetulan ada petai, kita tambah kan je petai. Nak resepi sambal ikan bilis goreng petai, sila tengok kat bawah ni masak cara Fiza.


Bahan-Bahan
2 Genggam Ikan Bilis
3 Papan Petai
2 Biji bawang Besar@ 5 biji bawang merah kecil
1 Genggam Cili Api
2 Keping asam keping
Minyak Masak
Garam secukup rasa
Sedikit air


Cara Masak Sambal Ikan Bilis Goreng Petai
1. Petai dikeluarkan dan dipotong dua, basuh dan toskan.
2. Tumbuk/Blend bawang dan cili api
3. Panaskan minyak dan goreng ikan bilis sampai garing. Setelah garing angkat dan ketepikan dahulu.
4. Menggunakan minyak yang sama, tumis bawang dan cili api. Masak sampai garing. Setelah agak kering masukkan air sedikit atau kalau taknak letak air pun boleh.
5. Masukkan garam dan asam keping. Kemudian masukkan petai.
6. Setelah kacau rata, akhir sekali baru masukkan ikan bilis yang telah siap digoreng. Kacau rata sekali lagi dan tutup api. Siap!

Kalau kau orang sejenis yang biasa masak sambal ikan bilis goreng tu. Sama je kaedahnya cuma bezanya tambah petai je. Ada orang suka masak petai masuk awal dan masak habis. Macam Fiza suka masukkan masa hujung hujung nak siap dan masak sekejap je petai tu barulah rangup masa makan. Lain orang lain citarasanya kan. 
Okay kita cerita pasal makanan lagi. Aci tak? Aci tak aci nak cerita juga sebab benda ramai yang buat maggi pedas giler challenge. Fiza pun turut terjebak walaupun macam ketinggalan nak mencuba. Bukan apa, bila tengah viral memang sentiasa habislah maggi pedas giler ni. First time nak cuba beli di 7 Eleven dengan harga RM4.++.Bila dah jumpa memang terus beli lah. Stok pula tu tinggal satu je. Memang rezeki Fiza lah masa tu.


Apa perasan anda setelah mencuba Maggi Pedas Giler?

Pertama sekali memang excited nak mencuba. Rasa pedas tu dah terbayang macam pedas samyang korea tu. Tapi selepas rasa sesudu, rasa dia rasa pedas yang sedap berbanding samyang. Samyang tu pedas semata-mata tapi maggi pedas giler ni maggi yang pedas dan sedap dengan perisa ayam bakar ni. Terasalah rasa ayam tu. Kalau samyang pedas je lebih,r asa agak kelaut sikit. Kalau makan samyang tu Fiza campur dengan perendah mee sedap baru lah rasa.

Okay, berbalik kepada maggi pedas giler ayam bakar ni. Pertama kali mesti kau orang nak rasa lagi sebab sedap. Selepas beberapa sudu, terasa mulut ni terbakar dek kepedasan tu. Belum sampai setengah rasa nak surrender. Ambil masa juga Fiza nak habiskan satu mangkuk maggi pedas giler ni. Rasanya kalau makan jangan berhenti, terus makan sampai habis. Kalau berhenti memang terasa pedasnya tu sampai tak sanggup nak teruskan.


Walaupun sejenis yang suka pedas, tapi jujur memang tak tahan dengan maggi pedas giler ni. Berair air mata menahan pedasnya. Salute lah pada kau orang yang boleh tahan makan maggi pedas ni tanpa minum air. Kalau sahut cabaran, separuh je mampu. Selain rasa pedas dan sedap tu, penyediaan mee goreng pedas giler ni sangat mudah. Ikut je arahan pada penutup bungkus maggi tu.


Tak serik makan pedas tu Fiza beli lagi sebab sedap. Kebetulan masa husband shopping barang dapur di Family Store nampak harga RM2.++ lebih murah daripada yang beli sebelum ni, husband terus beli sampai dua bungkus. Dah murah kan? Haruslah beli lebih. Kau orang dah cuba belum?

Scroll facebook gambar durian. scroll instagram gambar durian. Dimana-mana ada gambar durian. Aduhh tengok gambar buah durian ni terus tiba-tiba nak makan durian. Kan? Semenjak dah jadi penggemar durian semula ni lain macam rasa nak makan durian tu. Rasa nak makan lagi dan lagi. Kalau tak makan durian tu, bau pun taknak!

Oh, well..dengan bangganya Fiza umumkan yang Fiza dah makan durian semula setelah berbelas tahun tak makan durian. Dari tak makan lansung disebabkan muak, bila dah cuba sekali selepas berbelas tahun kau lupa tentang bau busuk durian tu. Hebat penangan buah durian ni rupanya! Bila kau rasa sekali mesti nak lagi dan lagi. 


Kalau jenis peminat tegar buah durian mesti tahu jenis-jenis buah durian. Tapi kalau sejenis yang tahu makan durian sahaja tapi nak durian sedap mesti ada yang tak tahu nak membeli durian yang sedap dan berbaloi beli. Fiza kongsikan 10 tips pilih durian yang gerenti pembeli puas hati punya. Tips ini dikongsikan oleh En. Azlan Noor di facebook. So Fiza panjangkan perkongsian ini untuk semua. 

1. Bentuk bulat.

Buah durian yang berbentuk bulat katanya mempunyai isi yang banyak berbanding buah durian yang berbentuk lonjong.

2. Berat durian.

Semakin ringan buah durian tu, makin banyak isi durian. Kalau ada dua durian yang sama saiz, ambil yang paling ringan.

3. Tangkai.

Buah durian yang mempunyai tangkai yang pendek dan tebal menandakan isi yang tebal dan banyak. Perhatikan juga tangkai kering atau terpotong. Tak ada tangkai, tak payah beli. Boleh tekan dengan kuku untuk pastikan tangkai lama atau baru.

4. Bunyi.

Sebelum membeli sila ketuk dulu buah durian dan pilih buah durian yang berbunyi padat semasa diketuk.

5. Duri.

Pilih buah durian yang berduri pendek dan jarang kerana ciri-ciri ini menunjukkan buah durian mempunyai isi durian yang padat.

6. Bau.

Semasa memilih buah durian tu, sila hidu buah durian dan cari yang buah durian yang berbau manis.

7. Juring.

Buah durian berjuring lima paling ideal untuk dapatkan isi yang banyak dan besar. Semakin banyak juring, makin kecil isi.

8. Kulit.

Pilih buah durian yang belum dikopek atau tidak merekah kulitnya. Perhatikan keadaan kulit. Kalau ada tompok hitam itu tanda isi dalamnya buruk.

9. Warna.

Dah siap pilih tu, korang minta penjual tu belah untuk rasa dan tengok isi. Kalau tak ok, minta tukar. Kulit berwarna kuning tak bermakna isinya kuning juga. Jangan tertipu.

10. Musim.

Beli durian ketika musim panas/kering. Jangan semasa hujan/lembap. Takut terbeli durian yang 'dipulas ribut'. 

Dah ada 10tips memilih durian ni, bolehlah dipartikkan semasa nak membeli durian nanti. Pernah juga sekali tertipu. Katanya durian kawin tapi rupanya durian kampung. Harga durian kahwin of courselah lagi mahal dari durian kampung kan. Nak buat camne, dah terbeli. Kecewa! Beli durian ni, yang penting puas hati dan berbaloi. Mahal sikit pun takde hal. Janji kena dengan harga dan tidak tertipu. 

Ada sesetengah penjual nak untung lebih je. Ada sesetengah tu suka bagi free 1 dan bagi diskaun. Sekarang sangat berbaloi beli sebab musim buah durian murah murah. Tapi tengok juga jenis-jenis buah durian. Musang King, Udang merah antara buah durian yang mahal. Kalau tertipu beli memang boleh buat nangis! 

Isi Durian kahwin yang tebal dan rasanya sedap !
Sambal tempe ikan bilis goreng ni sejenis lauk yang tahan lama dan disukai ramai. Kalau masak kering lagi boleh tahan lama. Boleh dimakan dengan nasi ataupun dengan roti. Sambal tempe ikan bilis antara menu yang mudah dan boleh disimpan lama masa bulan puasa. Kalau kau orang sejenis sibuk dan tak sempat masak, memang elok masak sambal tempe ikan bilis goreng ni banyak-banyak buat stok sebulan pun boleh.

Walaupun menu sambal tempe ikan bilis goreng ni simple je tapi mampu buat orang kecur air liur dan berselera makan. Harga sambal tempe ikan bilis goreng ni kalau kat kedai macam mahal juga sebab harga ikan bilis mentah pun dah mahal sekarang. Jadi, kalau buat sendiri lebih berbaloi rasanya berbanding beli di kedai. Nak masak pun tak susah. Ada ikan bilis goreng, tempe dan kacang tanah gaul dengan sambal. Dah siap! Resepi penuh rujuk kat bawah ye.



Bahan-Bahan Sambal Tempe Ikan Bilis Goreng
1 Biji Bawang Besar
2 Ulas Bawang Putih
2 Genggam Ikan bilis
2 Genggam Kacang Tanah
2 Paket Tempe
3 Sudu Besar Cili kisar
Minyak Masak Untuk menggoreng dan menumis
Garam secukup rasa
1 Sudu Besar Gula
5 sudu air asam jawa atau boleh gunakan 3 keping asam keping

Cara Masak
1. Panaskan minyak untuk menggoreng.
2. Goreng kacang tanah sampai garing, kemudian angkat dan ketepikan. *pastikan tak hangus ye.
3. Gunakan minyak yang sama untuk menggoreng tempe yang telah dipotong sampai garing atau separuh masak yang tak suka garing. Kemudian angkat dan ketepikan.
4. Gunakan minyak yang sama juga untuk menggoreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
5. Dengan menggunakan minyak yang sama, tumiskan bawang merah dan bawang putih yang dipotong halus.
6. Setelah naik bau, masukkan cili kisar dan kacau rata sehingga garing
7. Masukkan air asam jawa @asam keping, gula dan garam secukup rasa
8. Setelah hampir kering, akhir sekali barulah masukkan ikan bilis goreng, tempe goreng dan kacang tanah goreng. 
9. kacau rata dan tutup api. Sedia untuk dihidangkan.

Mudah bukan? untuk menggoreng tu guna minyak banyak sikit pun takpe sebab lagi cepat garing. Kemudian masa menumis tu nanti boleh kurangkan minyak. Ini masak cara Fiza, mungkin orang lain berbeza dan ada cara lain. Ada yang request resepi sambal tempe ikan bilis goreng, so siap dah tunaikan. Selamat mencuba ye.