6 Local Tips For Small Business SEO Success

Para blogger sekalian mungkin dah biasa dengan perkataan SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION). Mungkin ada yang pakar SEO dan mungkin juga hanya sekadar tahu perkataan SEO je. Tak semua orang tahu apa itu SEO. Ada sesetengah mereka menganggap SEO ni macam tak penting tapi bagi orang yang betul-betul nak buat bisnes walaupun secara kecil-kecilan wajib ambil tahu tentang SEO ni. Sebelum ambil tahu tentang SEO, perlulah ada website dulu ye. Tak ada website, sia-sia lah belajar SEO tu.

6-local-tips-for-small-business-seo

APAKAH SEO?

SEO ni dalam bahasa mudah faham adalah mengoptimasikan website menjadi ranking paling atas dalam halaman pertama carian keyword di internet. Platform yang sesuai untuk dijadikan website adalah wordpress dimana wordpress ni lebih mesra SEO mudah di indeks oleh laman carian terutamanya google. Wordpress juga ada bantuan plug in yoast SEO yang boleh mengukur tahap SEO artikel dengan mudah.

KENAPA PERLU ADA WEBSITE?

Kalau ada bisnes, paling penting kena ada website walaupun bisnes kecil-kecil. Sebab utama perlu ada website adalah untuk meluaskan lagi bisnes dan peluang untuk melebarkan bisnes itu lebih besar. Mana tidaknya, zaman sekarang semuanya di hujung jari. Nak cari apa nak beli apa semuanya secara online je. Mudah! Bayangkanlah kalau pengguna cari sesuatu produk tu dan website syarikat berada paling atas dalam halaman pertama carian. Tak ke untung boleh tarik prospek untuk beli produk. Selain tu, boleh juga tingkatkan trafik organik untuk website syarikat.

Tambah lagi, dengan adanya website ni memudahkan prospek untuk cari maklumat tentang sesuatu produk ataupun service yang ditawarkan. Sebagusnya, setiap website tu lengkap dengan segala maklumat untuk lebih menarik dan berguna. Bab SEO pula, boleh gunapakai 6 local tips for small business SEO success yang mungkin boleh membantu sedikit sebanyak. Ini antara teknik local SEO untuk wordpress websites.

6 Local Tips For Small Business SEO Success

1. Nama Domain/Struktur URL

Ini penting okay, nama domain atau struktur URL kena fikir betul-betul sedalam-dalamnya biar bersesuaian dan memudahkan mesin carian untuk kenal kewujudan website. Biar bersederhana cukup dengan nama domain dan juga tajuk sudah memadai sebab nama ni lah yang akan dipakai sampai bila-bila.

2. Konten

Untuk konten juga perlu sesuai dengan domain dan tajuk. Contohnya kalau travel, boleh tulis artikel tentang jalan-jalan di tempat menarik, jalan-jalan cari makan, tempat penginapan dan lain-lain lagi yang berkaitan dengan travel.

3. Struktur Konten

Menulis konten juga pelu mengikut struktur konten yang betul menggunakan point-point yang penting beserta heading dan subheading untuk pembaca lebih faham dan apa yang nak disampaikan itu sampai kepada pembaca. Pendek kata, iku format yang betul. Selain itu boleh tambah video ataupun infografik untuk pembaca lebih mudah faham dan lebih menarik.

4. Keyword

Keyword/Kata kunci memainkan peranan yang sangat penting disebabkan google mengutamakan konten yang sesuai dengan keyword yang kerap digunakan oleh pengguna internet. Dengan menggunakan kata keyword yang sesuai dan relevan boleh meningkatkan kadar klik yang lebih bagus. Jadi, kena bijak memilih keyword yang betul.

5. Cepat loading

Pernah tak masuk website yang loading dia perlahan ya amat? Mesti pernah kan? Bila sesebuah website tu loading perlahan boleh menggangu emosi pengguna dan menyebabkan pengguna mungkin tidak akan datang kembali melihat website tersebut. Jadi, untuk cepat loading website tu perlulah delete apa-apa yang boleh menyebabkan website loading perlahan. Bila semuanya cepat dipaparkan dan mesra pengguna boleh menarik lebih ramai pengguna dan trafik.

6. Backlink

Backlink ni memberikan pengaruh kepada ranking di google dan ianya salah satu aspek penting dalam SEO. Semakin banyak backlink ke sesebuah website tu, google akan menganggap website tersebut berkualiti tinggi. Backlink juga terdapat 2 jenis iaitu dofollow dan nofollow. Backlink dofollow lebih baik digunakan kerana memiliki nilai yang lebih tinggi dalam enjin carian.

Okay, itu antara 6 local tips for small business SEO success yang boleh dikaji lebih lagi kalau nak naik taraf SEO website. Tapi kalau susah nak faham, kena tanya pada yang pakar atau menggunakan perkhidmatan Digital Marketing Malaysia yang memang betul-betul pakar dalam SEO. Apa yang Fiza tahu, kalau kita menggunakan perkhidmatan mereka yang pakar ni, mereka akan analisis website, monitor perkembangan website dan rancang apa yang perlu dibuat untuk menaikkan ranking website.

Lebih mudah kan bila semuanya kita serahkan kepada yang lebih pakar dan sambil tu kita juga boleh faham dan ambil tahu sedikit sebanyak untuk run website kita sendiri. Jadi, kalau kita nak website kita lebih berkualiti dan lebih sistematik dalam jangka masa panjang boleh lah kira-kira melabur sikit untuk benda sebegini. Nampak macam tak perlu tapi sebenarnya memberikan impak besar dalam bisnes. 

Yang bagusnya Gogetspace Digital Marketing Malaysia menawarkan free consultancy untuk pelanggan mereka dengan harga pakej yang menarik dengan menjanjikan hasil yang terbaik. Yang mula nak berjinak-jinak dalam bisnes dan buat website bolehlah cuba-cuba lah ambil tahu. Ilmu tu penting sebelum mulakan bisnes. Bukan main hentam dan tahu nak untung je okay.

31 comments:

  1. Wah .nice tips fiza.. ummi sbnrny xbrape paham sebenarny buat bisnes gune blog..tp perkongsian fiza sgt membantu..hehee.cume nak tknak je kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu sikit sikit pun okay. tak arif sangat. Kongsi mana yang tahu je :)

      Delete
  2. Betul tu nak cari maklumat terus buat pencarian.
    Kurang fahom dofollow dan nofollow tu apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena cari lagi info tentang tu sebab banyak lagi sebenarnya kalau nak cerita details. ni secara general je :)

      Delete
  3. Masih belajar lagi benda ni. ^^ Thanks for sharing.

    Selamat berhujung minggu, Fiza. ^^

    ReplyDelete
  4. Nice sharing. Okey masuk dalam golongan yang tahu SEO tu ja, tapi tak paham sangat apa function dia hahah. Masuk dalam list untuk terus belajar :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita pun masih belajar lagi. Belum pakar lagi. Ini setakat yang tahu je. Jom belajar lagi :)

      Delete
  5. good tips..selalu dgr SEO ni tapi tk faham sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah. kurang arif. Kena gali maklumat kalau nak betul betul faham dan berguru dengan yang lebih pakar.

      Delete
  6. tu la, ramai cakap wordpress lagi cepat naik dalam ranking google...tapi belum terbuka hati lagi nak guna wordpress

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak..belum terbuka hati lagi nak ke wordpress..huhu

      Delete
  7. Hurm... kena gali-gali lagi ilmu pasal SEO ni.

    ReplyDelete
  8. mama ni tak berapa pandai ttg seo. tq fiza for sharing

    ReplyDelete
  9. kalu ikuti kelas irfan khairi, dia mmg titik beratkan hal2 mcm seo ni utk para peniaga online

    ReplyDelete
  10. tq kongsi tips. Lepas ni boleh la Amar sobek-sobek sikit blog Amar.

    ReplyDelete
  11. No wonder ramai opt for wp kan. Lebih mesra Seo.

    ReplyDelete
  12. tak pandai sgt bab SEO ni tp so far, blog nina mesra pembaca.. ada terselit, terkeluar link dlm google. janji kena upgrade keyword

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. friendly readers dan ada keyword tu okay lah Nina

      Delete
  13. memang cetek sangat ilmu bab bab ni.. tibai je dok blogging ke apa ke.. huurm tak reti nak menggunakan semua ni dengan betul..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.