Sambal Ikan Bilis Goreng Berapi

Saturday, April 21, 2018

Kalau dah pening tak tahu nak masak apa, Fiza masak sambal ikan bilis goreng berapi je senang. Menu sambal goreng ikan bilis lah paling senang nak buat dan paling buat orang tambah selera makan. Boleh makan bertambah berpinggan-pinggan tau! Fiza lebih suka masak pedas baru lah ada kenikmatan makan tu. Almaklumlah jenis suami isteri suka makan pedas. Sorang nismilan dan sorang johorian, haruslah kena pedas.



Salah satu favourite family Fiza sebab mak dulu selalu masak sambal ikan bilis goreng ni. Mak masak of courselah lagi sedap, kakak-kakak Fiza masak pun sedap. Fiza masak pun sedap juga. Eh, nak juga puji diri sendiri kan. Haruslah mewarisi masak sedap. Gitu!

Kadang-kadang tak perlu menu mahal untuk makan makanan sedap. Sambal goreng ikan bilis pun dah memadai dihidangkan. Cuma ambil masa sikit nak masak tu sebab kalau jenis Fiza suka lebih kering sikit sebab boleh simpan dan tahan lama kalau tak habis. Nak tahu caranya? Meh Fiza ajar macamana nak masak sambal ikan bilis goreng berapi ni.

Bahan-bahan
Segenggam Ikan bilis dicuci bersih
4 biji Bawang Merah 
Cili Api (ikut kepedasan masing-masing)
Minyak Masak

Cara Masak
1. Blend atau tumbuk (lagi sedap) bawang dan cili api.
2. Panaskan minyak dan goreng garing ikan bilis. Angkat dan ketepikan dulu.
3. Dengan gunakan minyak yang sama, tumiskan bawang merah dan cili api yang telah di blend tadi. Biar sampai garing. Dah nak masak tu masukkan ikan bilis yang dah dioreng tadi dan kacau rata. 
Siap untuk dihidangkan.

Minyak masak tu lebihkan sikit takpe, nanti bila sambal dah masak boleh angkat dan toskan sambal tu dalam penapis untuk tapis minyak. So, takde lah minyak tu bergenang sekali dengan sambal ikan bilis tu. Ikan bilis tu kalau separuh nak goreng dan separuh lagi nak blend sekali dengan bawang dan cili api pun boleh. Setiap orang yang suka masak sambal ikan bilis ni mesti ada cara mereka sendiri untuk memasak.

Kalau ikut cara Fiza masak, macam di atas lah! Lagi suka lebihkan cili api biar pedas. Baru lah berapi! Apapun selamat memasak.
with love,
Sihatimerahjambu

3 comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.

LATEST PHOTOS ON INSTAGRAM @azhafizah.mdnor

All rights reserved Blog Sihatimerahjambu