Young Living | Essential Oil Panaway Bantu Legakan Sakit Otot

Kaki kejang/cramp dan sakit otot sejenis penyakit yang susah nak tahan sakitnya. Bayangkan kalau kaki cramp tiba-tiba memang rasa nak nangis dibuatnya! Kalau tak diurut atau takda apa-apa rawatan terpaksalah menahan derita sakit tu. Selain itu, sakit tulang, lenguh-lenguh, kebas dan sakit urat pun boleh tahan merana juga kalau terkena. Puncanya mungkin disebabkan banyak pergerakan aktiviti berat seharian atau mungkin juga kurang bergerak.

Stress kan bila kena hadap masalah berkaitan sendi otot, urat dan tulang ni. Sekali kalau sakit tu, terbatas pergerakan dan susah nak bergerak. Fiza pernah kena sakit pinggang. Nak solat tu memang sakit sungguh bila nak rukuk dan sujud tu. Fiza tak pasti disebabkan apa, mungkin sebab duduk terlalu lama dan tak bergerak. Jadi bila sekali bergerak laju dia jadi macam terkejut lah kot. 2 hari susah nak bergerak buat kerja rumah. Duduk terbaring je. Nangis!


Sakit sendi ni ada juga berpunca daripada faktor usia, obesiti dan keturunan juga. Sakit lututlah, sakit pinggang lah, sakit bahu lah, sakit betis, terseliuh dan bermacam lagi. Nampak macam tak teruk sangat je sakit sendi otot ni kan. Tapi kalau tak ada penyelesaian tak boleh juga.

Macam biasa minyak urutlah jadi pilihan mak ayah kita sejak zaman berzaman. Minyak urut bukan pilihan Fiza lah yang pastinya sebab minyak urut sekarang pun tak berapa berkesan macam dulu kan. Kesan dia pun dah berubah mengikut peredaran zaman. Mungkin bahan-bahan yang digunakan tak seasli zaman dulu kot.

YOUNG LIVING ESSENTIAL OIL PAN AWAY

So pilihan Fiza untuk sakit sendi otot dan lenguh-lenguh ni adalah Young Living Essential Oil (YLEO) Pan Away. Sejak jumpa YLEO Pan Away tak pandang dah minyak angin lain sebab YLEO ni jenis cepat meresap dan tidak meninggalkan kesan minyak pada kulit.

Paling penting menggunakan bahan semulajadi dan tiada bahan kimia @sintetik. EO Pan Away  adalah gabungan bahan-bahan semulajadi seperti Wintergreen, Clove, Helichrysum, Peppermint, Lemon, Idaho Balsam FirCopaibaVetiver dan Palo Santo yang bersifat panas dan berfungsi untuk mengendurkan otot serta urat yang tegang bagi membantu menghilangkan rasa tidak selesa.


Fungsi Bahan-bahan dalam EO Pan Away :

  • Wintergreen : Membantu meredakan sakit pada otot dan sendi.
  • Clove :  Berfungsi sebagai antioksidan yang membantu meredakan sakit sengal sendi, otot dan boleh juga digunakan untuk meredakan sakit gigi atau gusi.
  • Helichrysum : Membantu melancarkan sistem aliran darah dalam badan dan lapisan kulit serta saraf   untuk meredakan sengal dan bisa.
  • Peppermint : Membantu meredakan urat yang tegang di kepala dan leher jika pening kepala
  • Lemon - Memberikan tenaga pada otak dan membantu membuatkan emosi lebih stabil.
  • Idaho Balsam Fir- Membantu stimulasikan otak dan meringankan sengal pada otot dan sendi.
  • Copaiba - Membantu meredakan sengal pada otot dan dijadikan sebagai painkiller
  • Vetiver- Membantu untuk menguatkan tulang dan otot.
  • Palo Santo - Membantu melancarkan sistem pernafasan dan membantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh badan. 

                  YLEO Lemon untuk demam, batuk dan selsema

CEPAT MERESAP, TIDAK BERMINYAK DAN SEJUK

Selain cepat meresap, tidak berminyak pada kulit dan cepat berkesan. Fiza suka kesan sejuk menthol tu sebab ada bahan peppermint tu. Dinasihatkan sebelum sapu EO Pan Away, perlu dilute terlebih dahulu dengan carrier oil/natural oil (Coconut oil/seed oil/olive oil) sebelum sapu.

 

Takut panas sangat kalau sapu direct pada kulit. Dan kalau dilute dengan carrier oil kuantiti minyak lebih banyak dan lebih banyak kawasan dapat disapu. Jimat pun jimat kan. Minyak urut paling best dan rasa lebih selesa selepas sapu.

BERKESAN UNTUK SAKIT OTOT SENDI, LENGUH, KEBAS, TERSELIUH DAN KEJANG

Kalau jenis suka bersukan dan kerap lenguh atau sakit-sakit otot ke kejang ke boleh cuba EO Pan Away ni. EO must have lah untuk jenis yang suka bersukan, kerap lenguh-lenguh atau boleh bekalkan pada mak ayah kita yang kerja berat selalu sakit lutut atau pinggang tu. Bau dia pun sangat best dan fresh tak macam minyak angin.

Bagi kau orang yang kaki hiking, cycling, running dan lain-lain aktiviti sukan tu gunakan je EO Pan Away untuk hilangkan sakit sakit otot yang baru nak mula mengembang tu. Biasanya awal-awal baru nak mula aktif ni otot macam sakit sikit. Tapi lama-lama dah konsisten bersukan otot dah biasa dah dengan aktiviti tu. Tapi sesekali hiking macam Fiza memang sakit teruk lah. Lagi-lagi kalau hiking gunung tu. 

ESSENTIAL OIL PANAWAY MUST HAVE!

Kesimpulannya EO Pan Away ni boleh digunakan untuk menyokong dan melegakan otot selepas melakukan aktiviti sukan/senaman. EO yang berguna juga untuk pening kepala ataupun sakit senggugut tu. Memang berkesanlah! EO Pan Away ni tidak sesuai untuk diffuse ye. Hanya digunakan secara topically (sapuan) sahaja. 

Young Living Trusted Distributor N9
YL ID : 19148280

Disclaimer : Essential Oil bukanlah ubat, ia adalah alternatif untuk gaya hidup yang lebih sihat dengan bahan semulajadi. 

10 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.