Tips Kurangkan Stress Dengan Bunga Mawar

Bunga mawar atau lebih dikenali dengan rose antara bunga paling popular yang disukai ramai. Bunga mawar ni adalah pelbagai jenis dan warna. Kalau nak diceritakan setiap jenis dan warna tu memang banyak lah. Dari segi bau Fiza sukakan bunga mawar kampung sebab bau dia sangat kuat berbanding bunga mawar lain yang dijadikan flower bouquet tu. Betul tak? Ke Fiza sorang je rasa macam tu.


Gambar atas ni bunga mawar di kampung Kuala Pilah. Agak selalu berbunga dan kalau hidu bau dia sangatlah wangi. Pokok dia jenis rimbun, berbunga lebat dan berduri. Nak petik pun struggle takut terkena duri tajam tu. Warna dan kelopak dia sangat lembut.

Bunga mawar merah bawah ni pula tanaman mak Fiza di kampung Segamat. Warna dia sangat menyerlah dan tak berbunga lebat. Ada dalam 2-3 kuntum je macam tu. Nak petik memang tak dapatlah. Tak pasal kena bebel dengan mak.


Bunga mawar kampung memang wangi tapi kekurangan bunga mawar ni dia cepat layu dan kelopak bunga mudah gugur. Sebab tu tak sesuai dijadikan perhiasan (dipetik) atau hand bouquet. Perhiasan dalam pasu je lah tempatnya. Tapi paling sesuai lah untuk dijadikan air mawar atau salah satu bunga untuk dijadikan campuran air bunga. 

Cakap pasal air bunga tu, kalau mandi air bunga tu orang kata sebagai rawatan naikkan seri seseorang. Ye lah kadang kala aura bunga tu dapat juga naikkan semangat kita. Tapi mandi bunga untuk tolak bala tu tak pasti kak oi. Yang mandi nak dapat jodoh ke apa ke tu hanya budaya orang zaman dahulu. 
Tips Kurangkan Stress Dengan Bau Bunga Mawar
Taburkan bunga mawar di dalam air panas dan akan mengeluarkan bau aroma bunga mawar yang harum. Dengan cara itu dapat lah mengurangkan stress, menenangkan fikiran dan juga depresi. Atau boleh juga letakkan beberapa kelopak bunga mawar dalam secawan air panas tambah madu untuk dijadikan teh mawar. Kelopak mawar juga dikatakan meningkatkan metabolisme membantu menurunkan berat badan selain membuang racun dari dalam tubuh badan.
Bunga mawar ni banyak digunakan dalam produk kecantikan dan kesihatan. Kalau Fiza nampak produk berasaskan bunga mawar @rose ni memang Fiza beli. Bukan setakat suka dengan bau dia, menfaat bunga mawar pun bagus untuk kulit. 

Baca juga 

11 comments:

  1. Betulll. mawar kampung wangi gilaaa. tpi cepat layu. sentuh sikit lerai kelopak bunga dia. Dulu ada la tanam dkt blkg rumah. dah kembang cabut letak dlm continer lpastu letak dlm bilik hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat layu tu yg xbest sebab dah layu bau dia tak best dah kan.

      Delete
  2. kat rumah CR pun ada bunga mawar ni. Mak CR la yg tanam..mak mmg mnt bunga2 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertambah seri laman kalau tanam bunga rose ni kan. Mak² kita memang suka bunga² ni

      Delete
  3. ala ala nak kena tanam pokok bunga rose la nanti ni..

    ReplyDelete
  4. terjebak sudah ni haa..lepas ni kena cari pokok rose pula nak penuhkan depan rumah..hehe

    ReplyDelete
  5. Haha musim PKP ni xde la nak mencari pokok bunga
    Anyway nice tio

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.