Perbezaan Air Humidifier, Diffuser dan Purifier

Air humidifier, Air Diffuser dan Air Purifier sedang trending dijual di pasaran kini. Tapi tahukah kau orang perbezaan antara Air Humidifier, Diffuser dan Purifier? Fiza pun terkadang keliru dengan ketiga-tiga ni sebab semuanya nampak sama je. Bagi yang nak membeli tu, kena kaji dulu setiap satunya dan memilih apa yang terbaik mengikut kegunaan yang diperlukan.

AIR HUMIDIFIER
Humidifier merujuk kepada humid iaitu lembap. Jadi, humidifier ini fungsinya adalah untuk melembapkan udara persekitaran dengan campuran air serta molekul essential oil didalamnya. Peratusan manfaat molekul essential oil yang dilepaskan ke udara tidak sepenuhnya berbanding air diffuser kerana masih terdapat baki molekul essential oil di dalam air. Oleh sebab itu, harga humidifier lebih murah berbanding air diffuser.


Dan ada juga sesetengah humidifier hanya menggunakan molekul air sahaja untuk melembapkan udara persekitaran, Nak beli air humidifier kena tengok dulu samada boleh campur essential oil atau tidak sebab tidak semua air humidifier boleh campur dengan essential oil.

AIR DIFFUSER
Seperti yang telah diberitahu tadi, air diffuser agak mahal berbanding air humidifier kerana diffuser dapat memecahkan molekul essential oil ke udara secara lengkap dan sepenuhnya menjadi partikel halus yang dilepaskan untuk manfaat pengguna daripada essential oil itu sendiri.


Selain itu, air diffuser dapat membersihkan udara mengikut jenis essential oil yang digunakan disamping memberikan manfaat kesihatan. Air diffuser tahan lebih lama. Ianya juga mudah digunakan dan dibersihkan.

AIR PURIFIER
Air purifier lebih kepada membersihkan udara persekitaran daripada sebarang kotoran, bendasing dan molekul halus. Sangat sesuai untuk mereka yang mempunyai kesihatan yang kurang baik seperti asthma, alergi, asap, kucing dan sebagainya. Harganya agak mahal tapi berbaloi untuk dapatkan udara yang lebih bersih untuk kesihatan.


Okay, itu sahaja secara ringkas perbezaan antara Air humidifier, Air Diffuser dan Air Purifier daripada apa yang Fiza baca dan faham. Kalau ada silap, sila inform di kotak komen dan nanti Fiza akan betulkan. Baru-baru ni cuaca agak panas kan? Jadi, Fiza ada beli humidifier yang sangat comel dengan harga yang mampu milik. Nanti Fiza kongsikan full review dalam entri seterusnya.

3 comments:

  1. faham. tq.
    air diffuser. aida nak beli sebuah ni.
    tapi lom berkesempatan utk survey.
    nak yg harga sederhana jer.
    nak kasik elok skit aura rumah kecik ni :)

    ReplyDelete
  2. ok nad pun kadang konfius..ni baru baca..baru tau

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian, baru tahu perbezaan 3 alat ni.

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.