Tiba-Tiba Google Adsense Earnings at risk

Aduhai, baru je nak merehatkan diri tapi tiba-tiba muncul pula masalah google adsense earnings at risk sejak dari malam semalam dapat email. Kau dah kenapa google adsense? Ingatkan tak perlu hadap dah isu iklan google adsense tak keluar dalam blog. Terpaksalah keluar dari zon rehat dan kena selesaikan masalah ni. Kalau tak, tak senang hati dibuatnya! Ada blogger lain dapat message macam ni juga tak?

Earnings at risk - One or more of your ads.txt files doesn't contain your AdSense publisher ID. Fix this now to avoid severe impact to your revenue.


Kalau kau orang guna hosting sendiri mungkin mudah kerja dan dapat selesaikan masalah cepat. Tapi memandangkan guna platform hosting blogspot ni jadi macam buntu nak buat macamana sebab perlu masukkan ads.txt dalam akaun hosting. Dari apa yang Fiza google kebanyakkannya menggunakan hosting yang dibeli.

Kemudian Fiza tanya pada service domain dan dia share untuk solve masalah tu dengan cara macam ni. atau boleh rujuk https://support.google.com/blogger/answer/1269077#adstxt

Cara Selesaikan Masalah Earnings at risk - One or more of your ads.txt files doesn't contain your AdSense publisher ID. Fix this now to avoid severe impact to your revenue untuk blogspot.


1. Sign in to Blogger.
2. click Settings.
3. click Search preferences.
4. Monetization>>Custom ads.txt dan click Edit.
5. Click Yes.
6. Copy code snippet yang diberikan dalam message alert and paste dalam text box.
Click Save settings.

Fiza dah buat cara tu tapi iklan masih belum muncul. Kena tunggu dalam masa 24 jam dan harap-harap settle lah masalah ni. Ada sesiapa pernah ada masalah macam ni tak untuk platform blogspot dengan pembelian domain? Kalau ada, boleh share cara untuk selesaikan masalah ni dalam kotak komen dibawah. Terima kasih banyak-banyak kepada yang sudi membantu.

Tak tahu lah kenapa tiba-tiba muncul masalah ni sedangkan tak ubah apa-apa pun memandangkan masa hadap blog pun kurang baru-baru ni. Mungkin suruh rajin update blog kot?

Update terkini : iklan dah muncul dalam blog. Alhamdulillah

7 comments:

  1. ray pnye nuffnang pun tak nak keluar. sedih betul.

    ReplyDelete
  2. thanks share nanti kalau jadi macam ni boleh refer dekat sini :D

    ReplyDelete
  3. thank you fiza ... akak pun terkena ni hehe

    ReplyDelete
  4. macam mana nak daftar google adsense earnings tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh baca kat sini
      http://www.azhafizah.com/2017/06/10-tips-lulus-permohonan-google-adsense.html
      http://www.azhafizah.com/2017/09/akhirnya-iklan-google-adsense-muncul.html

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.