Cara Mudah Kenalpasti iPhone Original atau refurbished

Bergenang air mata tengok pelancaran model iPhone yang terbaru iPhone 8, iPhone 8 Plus dan iPhone X baru-baru ni. Harga dia bukan sikit punya mahal. Beribu ganda mahalnya! Mahu tak menangis tengok. Ada yang sampai nak jual buah pinggang untuk dapatkan iPhone. Fuuhh! Hebat penangan iPhone ni. Almaklumlah segala produk Apple kan sememangnya terkenal dengan smartphone yang popular dan premium. Jangan hairan lah kenapa harga juga mahal. Tepuk poket sendiri sebelum membeli.

iFags sekalian mesti dah tak sabar-sabar nak tunggu keluaran pada 30 oktober 2017 nanti kan. iPhone X pula akan dikeluarkan pada bulan November 2017. iFags mesti nak upgrade kepada yang baru. Of course! Bagi kau orang yang ada-ada bolehlah pakai iPhone. 

Harga  iPhone 8, iPhone 8 Plus dan iPhone X di Malaysia 

iPhone 8 64GB = RM3,499
iPhone 8 Plus 64GB = RM4,099
iPhone X 64GB = RM5,199

Atau ini adalah masanya untuk kau orang merasa pakai iPhone sebab harga model lama mesti jadi lebih murah bila adanya keluaran model baru. Betul tak? Tapi kalau kau orang nak beli iPhone second hand, mesti kau orang ragu-ragu nak membelinya. Jadi, kau orang boleh gunakan cara mudah untuk kenalpasti samada iPhone yang dijual tu original (retail) model atau refurbished.

Refurbished bukan bermakna tidak original. Cuma ianya pernah diguna oleh seseorang dan dipulangkan semula pada apple centre atas sebab kerosakan atau lain-lain. 

Cara nak tahu iPhone anda Original (retail) model atau refurbished


1. Setting
2. General

3. About

4. Serial Number

5. Lihat di model number

M - Retail Unit
N - Replacement Unit ( Can be refurbished)
P - Personalized Unit
F - Refurbished Unit

Sejauh mana kebenarannnya Wallahu a'lam. Lepas ni kau orang boleh lebih yakin nak beli iPhone. Ye lah kan, harga iPhone mahal kot. Takde sapa sanggup kena tipu hidup-hidup. Kalau kena tipu memang nangis lah! Nak beli yang second hand pun bukan murah sangat dan kena pastikan original juga. 

Kredit kepada Rare TV

2 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.