Terdapat Gangguan Air? Siap Sedia Bersama Aqua Kent!

Bagi mereka yang menetap di Gombak, dijangkakan akan berlaku masalah gangguan air pada 15 Ogos ini di beberapa kawasan. (https://www.nst.com.my/news/nation/2017/08/264427/water-supply-disruption-gombak-aug-15). Tiada siapa yang menyukai gangguan air kerana seluruh kawasan akan mendapat masalah kekurangan air untuk kegunaan harian. Menurut Ketua Jabatan iaitu Amin Lin Abdullah dari Air Selangor Group Corporate Communications, kerja penggantian itu akan bermula dari 10 malam dan akan berlangsung hingga 5 pagi hari berikutnya. Penduduk dijangkakan akan mengalami masalah air lebih daripada 24 jam.

Gambar di ambil oleh Abdullah Yusof for New Straits Times

Lebih kurang 10 hari lagi! Pada masa itu semua penduduk yang mengalami masalah air akan berebut untuk mendapatkan sumber air yang bersih. Sekirannya berlaku kecemasan, penduduk dinasihatkan untuk menyimpan air yang mencukupi untuk beberapa hari sebelum dan selepas gangguan air.

Apa yang akan terjadi jika berlaku semasa krisis air? Pertamanya, penduduk dirumah harus mengurangkan penggunaan air seperti mandi dan pembersihan yang mengunakan air. Selain itu, mereka juga perlu memperuntukkan dan tidak membuat pembaziran air semasa aktiviti pembersihan. Bagi restoran yang berada di kawasan tersebut perlu mengambil langkah berjaga-jaga dan perlu memastikan peralatan masakan dan penyediaan makanan dalam keadaan yang bersih. Dan sudah tentu akan terdapat masalah pada minuman air yang bersih. Terdapat kekotoran di dalam air seperti bacteria, fluorides, radioactive substances, chlorine, dan  toxic metals. Kesemua kekotoran ini akan menjejaskan kesihatan seseorang apabila minum minuman yang tidak dibersihkan.

Bacteria di dalam air
Toxic metals di dalam air
Jangan bimbang! Berikut adalah 4 cara yang berguna untuk kekal selamat semasa berlaku krisis air.

1. Sentiasa merujuk bersama Pihak Berkuasa Tempatan 

Sentiasa dapatkan maklumat daripada pihak berkuasa tempatan dan melayari laman web Syabas. Mereka akan memaklumkan kepada anda tentang proses gangguan air dan bila akan anda perolehi air yang bersih. Ini adalah cara yang sangat bagus supaya anda akan bersiap sedia untuk apa saja krisis yang akan dialami kelak.
Sentiasa mengambil tahu dan merujuk dengan Syabas dan pihak berkuasa tempatan

2. Simpan dan Menjimatkan Air 

Pada hari sebelum berlakunya krisis air, anda boleh tadah air hujan mengunakan baldi. Anda boleh menggunakan air yang di tadah untuk kegunaan aktiviti pembersihan. Walaupun ia tidak boleh diminium, ia boleh dugunakan untuk membasuh kereta, menyiram tumbuh-tumbuhan dan membersihkan rumah. Selain itu anda juga perlu menjimatkan air yang digunakan setiap hari supaya tidak kehabisan semasa kekurangan air.

Menyimpan air di dalam baldi. Gambar dari Blog Survival Moden
Menurut cadangan kesihatan, manusia perlu minum air sekurang-kurangnya 2 liter pada setiap hari untuk mengekalkan fungsi pada tubuh. Anda perlu memastikan anda menyimpan air yang cukup untuk seluruh ahli keluarga agar semua orang tetap terhidrasi. 
Pastikan anda mempunyai air minuman yang mencukupi. Gambar dari Geologi

3. Menghubungi Rakan Dan Keluarga Yang Tidak Terjejas

Bagi mereka yang mempunyai rakan dan keluarga yang tidak terjejas dan tinggal berdekatan, anda perlu memberitahu pada mereka tentang gangguan air yang berlaku dikawasan anda. Dengan cara itu, anda boleh mendapatkan bantuan dari mereka jika anda perlu pertolongan dari mereka. Bertanya pada mereka samaada anda boleh menumpang untuk mencuci pakaian atau membersihkan diri disana!
Minta pertolongan keluarga. Gambar dari Kehidupan Sebagai Ibu

4. Dengan teknologi hari ini, sistem RO Mineral pertama Malaysia mempunyai penyelesaian untuk terus terhidrasi semasa krisis air.

Aqua Kent Maxx RO Water Purifier

Memperkenalkan Aqua Kent Maxx, satu-satunya penapis air UV / penapis air UV dengan tangki simpanan. Ia boleh menampung sehingga 7 liter air bersih yang bersih! Untuk memastikan air yang disucikan, Kent Maxx menggunakan Dua Kali Double Purification by UV + UF. Ia menghilangkan semua bakteria, kotoran dan virus dengan Hollow Fibre UF Membrane untuk memastikan 100% air minuman yang bersih.

Kent Maxx dilengkapi dengan operasi automatik yang membersihkan air secara automatik sebaik sahaja air minuman mengalir pada tangki simpanan. Selain itu, operasi kawalan komputer mempunyai 2 ciri khas: UV Fail Alarms and Filter Change Alarms. UV Fail Alarm adalah sistem yang apabila cahaya UV menjadi tidak berfungi, bekalan kuasa terputus untuk memastikan tiada air yang tidak bersih memasuki sistem. Untuk Filter Change Alarms, penapis berasaskan masa akan memberitahu anda bila untuk menggantikan penapis supaya dapat memastikan penyimpanan air yang dibersihkan.

Sebagai produk yang disahkan oleh WQA Gold Seal, Kent Maxx diiktiraf berprestasi dan berkualiti untuk mematuhi piawaian ujian. Dengan voltan tinggi 100 - 300 Volt, ia direka untuk terus berfungsi dengan lancar dalam turun naik kuasa. Berterima kasih kepada SMPS yang lasak terbina dalam (Switching Mode power supply).Tidak menghairankan bahawa Kent Maxx menggunakan bahagian atas pasaran 11W lampu UV berkuasa tinggi untuk menghapuskan mikro organisma berbahaya.

Aqua Kent Maxx telah diiftirafkan oleh Water Quality Association Gold Seal 

Pembersihan air perlu terhadap ujian masa untuk tahan lama. Dibina dengan plastik ASB yang tidak boleh pecah, tiada kekotoran akan memasuki sistem kerana kualiti gred makanan dan bahan bebas BPA. Untuk menghapuskan kebocoran pesky, ia dilengkapi dengan komponen push-fit dan O-Rings getah. Semua ini dipegang kuat oleh UF membran yang dipakai. Menjadi teknologi maju, ia mencegah gangguan dan jangka ketahanan membran.

Dan itu sahaja! Kami harap semua orang bersedia untuk masalah gangguan air. Dalam sebarang kes, jangan panik dan tunggu sehingga air mengalir kembali. Atau lebih baik, bertenang melalui ribut dengan Aqua Kent Maxx Water Purifier dengan hanya RM699!

Untuk maklumat lanjut, hubungi Aqua Kent RO:
Telephone:
03-40322580 H/p : 0193211580
Fax:
603-26949600
Email:
enquiry@aquakentro.com.my

Atau layari : 
https://www.aquakentro.com.my/Kent-Maxx-UV-and-UF-Water-Filter-And-Purifier
http://www.aquakentwaterfilter.com.my/kent-maxx/

5 comments:

  1. Wah tanki Aqua Kent RO ni besar juga eh... senang je kalau xde air. Lagi pun I boleh letak sirap dalam juga kan? sebab tanki tu boleh keluarkan ? Alhamdulillah jumpe ni sebelum raya.. heheh :)

    ReplyDelete
  2. Wah tanki Aqua Kent RO ni besar juga eh... senang je kalau xde air. Lagi pun I boleh letak sirap dalam juga kan? sebab tanki tu boleh keluarkan ? Alhamdulillah jumpe ni sebelum raya.. heheh :)

    ReplyDelete
  3. Bagusnya sekarang dah ada alat teknologi macam ni. Terima kasih share kak. Good info for me

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.