Rutin 1 Syawal Sihatimerahjambu Berhari Raya

Selamat Hari RayaSalam 1 Syawal. For sure hari ni tak kan pernah lekang mulut mengucapkan selamat hari raya pada semua orang setiap kali beraya atau menyambut tetamu datang. Teruja sungguh setiap kali sambut raya. Ye lah, hari raya mestilah meriah dan gembira kan. Rutin raya 1 syawal Fiza macam biasa sambut raya di kampung husband dulu di Kuala Pilah dan petangnya baru sambut di Segamat. Syukur kampung kami orang dekat-dekat.

Sembahyang Raya

Tak lengkap raya kalau tak menunaikan sembahyang raya. Biasanya selepas sarapan, kami sekeluarga akan gerak ke masjid untuk menunaikan sembahyang raya. Masjid tak berapa jauh sebenarnya tapi kalau jalan kaki agak becak juga ketiak sesampai di masjid. Jadi lebih mudah naik kereta sebab kalau jalan kaki pun mahu dalam 15-30 minit baru sampai. Lebih dekat kalau naik kereta gitu. 

Bersalaman dan Bergambar

Balik dari masjid, of course lah ada tradisi bersalaman peluk cium dan bermaafan sesama ahli keluarga. Bergambar tu wajib ye. Wajib bergambar sebagai kenangan. Lepas tu akan bersantap kembali dengan hidangan juadah raya. Aktiviti ni semua orang mesti buat kan. Betul tak? Kalau tak bergambar ramai-ramai selfie sakan pun jadilah terutamanya yang beraya diperantauan atau sedang bekerja tak dapat cuti raya.

Beraya di Rumah Uwan

Dah makan dan berehat, seterusnya akan pergi beraya di rumah uwan sebelah abah mertua di Kuala Pilah juga. Rumah uwan sentiasa ramai orang sebab semuanya akan balik beraya di rumah uwan. Macam biasa bila beraya rumah wan memang agak lama memandangkan masing-masing pun bukan selalu dapat berkumpul bersembang bersama sedara mara mana pernah habis. Ada je topik yang nak dibualkan. Adatlah tu. Budak-budak kecik pula seronok ada kawan ramai boleh bermain dan dapat duit raya. Keletah dorang pun tambah meriahkan raya.

Balik Kampung Segamat

Petangnya, Fiza gerak balik kampung Segamat. Sesampai di segamat selalunya dah petang. Jadi, tak beraya sangat di segamat untuk hari raya pertama ni cuma bersalaman dengan mak abah dan keluarga. Tak lupa juga ambil gambar sakan. Kalau sempat baru beraya rumah sedara mara. Tapi biasanya jarang dapat beraya di Segamat hari raya pertama sebabnya sampai kampung je dah penat. Okay, bersambung untuk raya kedua esok yang pastinya masih lagi meriah.
Persoalan : Macamana dengan raya pertama kau orang? Raya di mana?

4 comments:

  1. Selamat Hari Raya Aidilfitri kpd Azhafizah & sekeluarga ..

    ReplyDelete
  2. Raya di rumah mak...haha....raya ketiga yaya ikut abi dia balik kg.......

    ReplyDelete
  3. salam raya dari aida utk fiza & asben.
    raya pertama aida sgt happening, fiza.
    thn ni side aida dulu. balik umah nenek di tampin.
    makan dan makan dan makan dan makan hingga ke tgh mlm :) ha ha ha

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.