Persediaan Menjelang Ramadhan. Selamat Berpuasa!


Salam jumaat 29 Syaaban. Hari Terakhir bulan Syaaban dan umat islam bakal bertemu 1 Ramadhan. Malam ni dah bermula rutin solat terawih dan amalan-amalan menambah pahala di bulan Ramadhan yang penuh berkat dan mulia. Jangan hari pertama je masjid dan surau penuh.

Menjelang bulan Ramadhan ni, dalam masa seminggu ni ramai yang dah buat persiapan awal termasuklah persiapan raya. Perkara biasa lah bila persiapan raya lebih awal daripada persiapan ramadhan. Bulan puasa malas nak bersesak membeli persiapan raya. Bukan setakat shopping mall sesak, beli secara online pun sesak juga. Abang-abang pos laju pun kena sibuk hantar barang sana-sini. Jadi, memang patut buat persiapan raya awal.

Bulan puasa tak perlu susah payah dah kan. Fokus pada bulan puasa je. Menjelang bulan ramadhan juga banyak persiapan dibuat. Yang berniaga Bazaar Ramadhan sudah tentu sibuk dengan urusan stok bahan mentah barang masakan. Tak ketinggalan juga yang tak berniaga, wajib beli bahan masakan untuk bulan puasa.

Rutin Fiza sebelum Ramadhan tiba, settlekan kerja tempahan awal sikit dan cuma ambil tempahan design dan sampul duit raya sikit-sikit bulan puasa nanti. Sediakan bahan masak secukupnya untuk seminggu-seminggu dan sediakan list menu siap-siap untuk sahur dan berbuka. Mudah nak menyediakan stok bahan makanan dan tak pening hari-hari nak masak apa. Semuanya menu ringkas sebab encik suami pun tak cerewet bab makan. Isteri masak apa pun makan je kecuali apa yang dia tak makan lah. Macam biasa masak di rumah dan tidak membeli di Bazaar Ramadhan.

Masak sendiri untuk menu yang sihat dan lebih jimat. Untuk mereka yang sibuk, memang terpaksa ke Bazaar je la kalau takde pilihan.  Hari terakhir bulan Syaaban ni mesti shopping mall dan pasar agak sesak sebab masing-masing buat persiapan beli barang last minit. Lagipun sebab hari ni baru dapat gaji kan. Memang confirm akan sesak. Walau apapun persiapan menjelang Ramadhan, jangan lupa berpuasa. Selamat berpuasa semua untuk umat islam.



14 comments:

  1. selamat menyambut puasa utk fizah. kerja dr rumah mesti byk kerja nak buat jugakkan ;)

    ReplyDelete
  2. mlm ni da takbir, tadi masa p keja ju tgk keadaan jalan lengang xjem mcm biasa. rasanya da ada yg start cuti ari ni nak smabut 1st ramadhan dgn kluarga esok. lagi2 dekat sabah cuti hari selasa dan rabu minggu depan, confirm ada yg direct cuti =)

    ReplyDelete
  3. Salam Ramadhan. Selamat berpuasa 😊

    ReplyDelete
  4. selamat berpuasa fizah..baguslah prepare awal2, nanti takdelah kalut dan boleh fokus nak ibadat lain.

    ReplyDelete
  5. selamat berpuasa fiza...dah puasa ketiga dah kan..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.