Batu Ferringhi : Percutian Pantai yang Menakjubkan.


Musim cuti dah nak dekat ni, korang takde plan nak bercuti ke mana-mana ke? Untuk korang yang tengah plan tu, korang dah ada idea ke nak pegi mana? Dan untuk korang yang masih belum ada plan, boleh teruskan pembacaan entri ni sampai habis dan mungkin korang pun akan rasa nak bercuti lepas ni. Fiza nak cadangkan korang bercuti ke Pulau pinang atau lebih dikenali dengan nama Pulau Mutiara terletak di utara tanah air. Eh kejap, kenapa tiba-tiba Pulau Pinang? Sebabnya Pulau Pinang mempunyai banyak tempat menarik yang korang perlu tahu dan explore! Perjalanan untuk ke sana hanya mengambil masa lebih kurang 40 minit (if you’re travelling by flight) atau 4 ke 5 jam (if you travel on PLUS Highway) dari Kuala Lumpur. Penang is a perfect place for everyone, be it for a food hunter, a beach lover or even a mad shopper! Cuba bayangkan korang boleh buat macam-macam aktiviti tanpa perlu banyak bergerak ke satu tempat ke tempat yang lain. Salah satu tempat yang menarik untuk pelbagai aktiviti, korang boleh terus ke Batu Ferringhi. Di sini ada banyak aktiviti yang boleh dilakukan ketika bercuti dan sesuai untuk percutian keluarga, berbulan madu, bercuti bersama rakan atau sekadar bersantai.


For the beach bums, korang boleh check out the beach here. Kalau korang drive dari Gorgetown, perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 15 minit untuk sampai ke sini. Pantai ni antara yang popular di kalangan pelancong disebabkan kedudukan yang strategik, beautiful scenery of swinging palm trees dan pasir yang putih yang bersih ala-ala Malibu beach gitu! Tapi sekitar tepi pantai ni tak boleh memancing tau. Kalau nak memancing jugak, boleh dapatkan beberapa fishing operators yang boleh bawa pemancing ke laut dalam dimana dibenarkan memancing di situ. Banyak cool Batu Ferringhi hotels yang boleh korang jumpa di sekitar pantai, antaranya termasuklah the famous Hard Rock hotel Penang.



Even though we can never get enough of the sea, bear in mind that this place has many other interesting places to offer. Untuk si kaki makan, kat sini la syurga bagi korang! Di sepanjang pantai ni, korang akan jumpa macam-macam jenis tempat makan. Daripada buffet, ala carte sampai la ke berkelah di tepi pantai (yes, korang boleh beli apa-apa makanan yang best dan simply have a picnic by the beach!). Nasi kandar, kari kepala ikan, the scrumptious rojak pasembor, char kuew tiau, laksa penang are some of the famous local food yang korang boleh jumpa kat area penang hotels near beach. Kalau korang mencari tempat makan malam yanglebih menarik, korang boleh usha kat beberapa fine Batu Ferringhi hotels dan restoran around the beach. Of course hidangan mereka menepati citarasa korang. Oh ye, kalau datang ke pulau tak sah kalau tak makan seafood kan? Ha, do i need to explain more? Hahah!

Calling all the shopaholics, this place got it all to cater to your likes and preferences. Korang boleh pilih sama ada nak start shopping dari siang, malam, atau siang dan malam! Untuk korang yang lebih suka membeli-belah barangan yang high end serta di kompleks yang selesa, korang boleh ke Gurney Plaza. Berdekatan dengan sini, korang boleh sambung penjelajahan shopping korang ke Gurney Paragon Mall dengan hanya berjalan kaki. Kalau tak puas lagi, boleh la sambung membeli-belah pada waktu malam di the popular Batu Ferringhi night market atau juga dikenali dengan nama Ferringhi Night Walk Bazaar. Sama je macam pasar-pasar malam kat tempat lain, macam-macam barang yang korang jumpa dan beli kat sini. Shoppinglah sampai pengsan. Hehe...


Nak percutian yang menarik, jimat dan mudah,  Korang boleh pergi ke website https://www.traveloka.com/en-my/ untuk dapat rate flight dan Batu Ferringhi hotels yang lebih murah jika dibandingkan dengan harga di tempat-tempat lain. Dan korang boleh check out Traveloka Great Sale Campaign yang sah sehingga 12 September 2016 sahaja. Terdapat banyak promosi untuk pelbagai tempat-tempat menarik yang boleh korang discover sama ada dalam dan luar negara. Bukan itu je, harga yang dipaparkan juga sudah termasuk dengan segala taxes. Menarik dan Mudah kan? Last but least, selamat merancang percutian yang menyeronokkan! Lepas ni bolehlah merancang percutian yang lebih bermakna dengan traveloka. Tiba-tiba je rasa nak bercuti kan?


9 comments:

  1. MJ orang Penang pun jarang2 nak terjah batu feringgi ni :)
    My colleague boleh kata setiap minggu mesti terjah..
    Tapi Batu Feringgi memang best... terbaik..hehehe

    ReplyDelete
  2. Dulu selalu jugak pegi ke Penang tapi langsung tak berkesempatan nak singgah di Batu Feringghi...

    ReplyDelete
  3. wow tempat menarik niuntuk bercuti.(>.<)Sertai Segmen tonton lagu sudah ku tahu versi ucing :cool:

    http://ucingkadayan.blogspot.com/2016/09/segmen-tonton-sudah-ku-tahu-versi-ucing.html

    ReplyDelete
  4. adoi cantiknya Penang. Afzal xpernah lagi sampai sana. Lagi2 bila tau Penang syurga makanan..lagi membuak2 rasa nak pergi sana. Hmm

    ReplyDelete
  5. best jgk kan g penang..lame x g sana..umm

    ReplyDelete
  6. sebenarnya dah lama nak ke sini,tapi belum tercpai lagi hajatnya ni

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.