Cara Kreatif Jahit Seluar Jeans Koyak



Alamak! Seluar jeans koyak! Tanpa berfikir panjang, terus campak seluar buat jadi kain buruk. Walau sayang seluar tu macamana sekalipun, bila dah koyak terus kecewa dan fikir memang takde harapan nak pakai semula. Pernah tak jadi macam tu kat korang? Kalau seluar tak muat tu lain cerita lah.

Ini kes seluar jeans koyak kalau tercarik ke tersangkut ke di bahagian tertentu. Jangan sedih-sedih dah sebab setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Cara kreatif jahit seluar jeans koyak ni boleh di applikasi kan pada seluar jeans yang memang koyak tu. Ye lah kan, mana tahu yang dulunya suka pakai jeans fesyen koyak tu, apakata bagi tutup mana yang koyak tu.

Cara nak jahit tak perlu nak jadi seorang tukang jahit yang handal. Asalkan tahu asas menjahit dah cukup bagus dah. Walau apapun hasilnya tetap nampak kreatif dan satu fesyen baru yang tak kan sama dengan orang lain. Peralatan dan bahan  Asas yang diperlukan cuma secebis kain untuk tampal, benang, jarum dan gunting.

Bagi yang menutup aurat, jangan gunakan kain lace sebab kain lace tu jarang. Jadi, kena guna kain yang lebih sesuai. Untuk padanan yang sesuai pilih warna dan corak yang sesuai dengan warna jeans. Tepi tepi koyakan jeans tu boleh di jahit corak bunga dan sebagainya untuk nampak lebih stail.

Atau boleh cuba cara jahit tampal macam ni untuk koyakan jeans yang lebih besar.

Untuk tampalan koyak yang kecil jika taknak nampak jahitan jelas kelihatan boleh jahit corak begini. Nampak cantik dan juga menarik.

Nak lebih kreatif lagi, jahit tampal cara macam ni pun dah nampak cantik.
Gaya jahit tampal macam gambar di bawah ni antara stail yang Fiza suka sebab nampak macam menarik sangat. Selain menggunakan warna yang kontra, ianya nampak lebih menyerlah. Silap-silap orang pandang tang corak tu je dari jauh.

Kalau tak nak guna warna yang kontra boleh je gunakan warna yang dull . 

Okay, yang tu semua untuk corak dan stail jeans perempuan kan. Kalau jeans anak-anak koyak, cubalah cara yang lebih kreatif dengan menghasilkan satu karakter untuk jahit tampal yang koyak tu. Contohnya seperti di bawah ni.


Nampak comel kan semua cara kreatif jahit seluar jeans koyak ni. Sekurang kurangnya kita dapat pakai semula jeans yang koyak dan ternyata ianya mengubah jeans tersebut jadi macam jeans baru beli. Fesyen jeans koyak-koyak tu pun mahal tau! Ini lagi mahal. limited edition lagi tu.

Cara ni boleh juga diguna apakai untuk seluar, kain dan apa-apa yang koyak. Yang penting kena bijak dan kreatif. 


Sumber gambar :listotic.com

2 comments:

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.