Cara Simpan Sayur Tahan Lama

Kat rumah ni mesti kena ada bekalan sayur. Kalau tidak tak lengkap makan tanpa sayur. Biasanya kalau beli sayur tu memang untuk seminggu. Bila dah simpan lama untuk seminggu tu mungkin dan kebarangkalian sayur akan rosak.

Kalau rosak layu sayang nak buang kan. So kita kenalah amek langkah dan cari jalan untuk pastikan boleh simpan sayur tahan lama.

Apa yang Fiza buat? Fiza simpan semua sayur dalam ziplock plastik. Kebetulan hubby ada baca dalam satu blog ni. Dia pun cadangkan beli ziplock plastik  ni untuk simpan sayur. Senang nak masukkan dan senang nak seal. Memudahkan kerja juga.
ISTAD Plastic bag IKEA

Memang bagus simpan sayur dalam ziplock plastik  ni. Sayur lebih tahan lama tau!.Tengok fresh je kan.


Lagi senang simpan sayur dalam plastik berasingan. Satu plastik satu sayur. Mudahlah nak ambil dalam freezer nanti. Fiza susun macam ni, senang nak ambilkan tak perlu nak tercari²..Nak lagi senang label dengan marker pen. Kotlah ada tak tahu jenis sayur :p


Semua plastik tu beli kat IKEA [ISTAD Plastic bag]. ada pelbagai saiz. Kat kedai plastik pun ada jual dalam pelbagai size. Fiza ada beli size kecik untuk letak kismis dan kurma macam ni. Lagi tahan lama. Semut pun tak berani masuk sebab double protection letak dalam tupperware jugak.


Bila makanan terjaga barulah senang hati. Takdelah nak membazir bila sayur rosak atau kudapan masuk semut. Boleh letak kekacang ke atau ape² je la yang nak diletak untuk disimpan.

13 comments:

  1. akak plak kalau nak bagi sayur tetap segar walau dah seminggu wrap dengan surat khabar, masukkan dalam plastik sebelum simpan..even ikan udang dan sotong pun..petua ni tau...kekal lama dan x rosak...insyaallah...cuba la...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum fiza, wahh nice. sheila just masuk dalam tupperware ikea tu. hahaha. tapi rasa cam nak try buh dalam ziplock plastik ni. hehe jimat space kan..

    ReplyDelete
  3. bagus...banyak tips!
    utk rujukan bersama..

    ~Admin : QasehMuslimah-Munirah~
    http://qasehmuslimah-munirah.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Thanks info..

    sy simpan sahur2 dalam tupperware. Alhamdullilah boleh tahan lama..

    ReplyDelete
  5. kite simpan sayur guna surat khabar kak. hehe

    ReplyDelete
  6. sama dengan SA,selalunya bungkus dengan surat khabar je...

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.