Today nak share resepi KEK PISANG GEBU KUKUS home made by my akak!I lom blajar lagi buat kek ni ye..harap maklum!sebelum terai,teng0k dulu pitcha bawah neh..sangat gebu kan..kan kann..kalau makan lagi la tersangat besh nyer.rase nak lempang pipi sendiri..muahahaha..takmo cakap banyak..sape nak terai,terai lah..sape tak mo terai,tengok je 0keh![air liur meleleh lap sendirik!gune mop!]^__^



おいしい  です

bahanbahan
 2 Cawan tepung gandum
1 Cawan gula castor
4biji telur
4 biji pisang[dilecek]
1/2 Cawan minyak masak
1sudu kecil soda bikarbonat
1sudu kecil baking powder
1sudu kecil esen vanilla
1sudu kecil garam
1sudu kecil ovallete

Caracara
1.Pukul telur dan gula castor hingga kembang
2.Masukkan esen vanilla
3.Masukkan tepung gandum +soda bikarbonat+baking powder sedikit demi sedikit[diayak dahulu]
4.Masukkan 1 sudu kecil ovallete
5.Masukkan minyak masak dan garam
6.Masukkan pisang yang dilecek
adunan telah siap!
7.Sapukan margerin pada permukaan loyang dan dialaskan dengan kertas minyak[supaya kek tak lekat kat loyang untuk keluarkan nanti]
8.Panaskan kukus dahulu,kemudian masukkan adunan tadi
9.da siap!MAKAN...nyumnyum~

SELAMAT MENCUBA~

Hai. kembali sekali lagi dalam rancangan masak memasak bersama chef sihatimerahjambu..0ke arini nak bg resepi baru..tak de la baru sangat..boleh dikire baru jugak lah dalam belog ni..sesaje nak cube resepi neh..yela nk g kepsi jauh plak ye..so buat kat umah je pon da oke..rase lebih kurang je.yee..tak tipu[sile try buat kalau nak rase!] Simple mimple je


bahanbahan yang perlu ade
1.beberapa biji kentang yg agak besar
2.serbuk black pepper[AJI SHIO]
3.serbuk cili atau serbuk kari megi atau serbuk kari[depend pada flava pe yg u0lls nak]
4.telur sebiji
5.tepung gandum 
6.garam

caracara:
1.basuhkan kentang dengan air[basuh bersihbersih ye]
2.kemudian dipotong baji[mcm wedges KFC tu]
3.Rebus kentang yg telah dipotong td dalam periuk sampai masak[masukkan garam sekali dalam air rebusan]
4.toskan kentang yg dah masak
5.letakkan black pepper powder dan serbuk cili/kari dalam kentang yg da ditoskan..sebatikan flava dengan kentang tersebut
6.pukulkan telur[tak perlu sampai kembang].
7.masukkan kentang dalam pukulan terlur tersebut.
8.masukkan kentang yg dah dicelup telur dan disalutkan dengan tepung gandum..
9.dan digoreng.....[biarkan sehingga kekuningan]
10.letakkan islands 0f mayonis or sauce
11.sedia dihidang ^^

mudahkan..sile cube cepat!
tarraaa...ni la hasilnyer..
err..chezzy nyer tak de plak..sangat malas untuk kekedai..makan ngan mayonis pon oke!
selamat men'terai'
Hai puan-puan. Hari ni Fiza nak kongsi resepi "kek batik sihatimerahjambu"Ppss..bukan warna merahjambu ye. Cuma nama je. Sebenarnya Fiza buat entri ni request resepi dari cik leya bulan lepas lagi. Kalau kau orang nak mencuba resepi kek batik sihatimerahjambu cara Fiza masak, silakan mencuba. Memang mudah je nak buat kek batik ni. Tak perlu nak bakar dalam oven bagai ataupun kukus.



Bahan-bahan
200g milo
30g serbuk koko
240g margerin
500g susu pekat
2 biji telur
2 cawan air suam
1 packet biskut marie(Patahkan 4bhgian)

cara-cara
1. Masukkan milo, serbuk koko dan air dlm periuk. Panaskan sampai cair dan pekat.
2. Masukkan margerin

3. Pukul telur dan susu hingga sebati. Kemudian campurkan dalam periuk hingga sebati dan pekat.
4. Masukkan biskut marie. Kacau sehingga sebati dan lembut.
5. Bila dah sebati dan sekata semua bahan, masukkan dalam bekas dan mampatkan adunan.
6. Simpan dalam peti ais seketika dan boleh di hidang.

Sangat mudah.com.my je nak buat kek batik ni kan. Rugi kalau tak cuba. Bajet bahan-bahan bawah RM20. Lagi untung buat sendiri dan lebih banyak boleh makan. Betul tak? Selamat mencuba.